Brandveiligheid: update 2024

Brandveiligheid: nieuwe wetgeving per 1 juli 2024

Er zijn nieuwe regels voor brandveiligheid in woongebouwen. Deze gelden vanaf 1 juli 2024. Één belangrijke nieuwe regel is dat vluchtwegen altijd vrij moeten zijn. Dit houdt concreet in dat er geen grofvuil, scootmobielen, fietsen, overige vervoersmiddelen, meubilair en/of overige decoraties in de openbare ruimtes geplaatst mogen worden. Hulpdiensten willen (lees: eisen) geen obstakels in geval van nood. Voor u als bewoner is dit in geval van nood uiteraard ook van groot belang.

Bij Habion Woonservice begrijpen we dat dit verandering van u vraagt. Ook kan het nog vragen bij u oproepen. Hieronder vindt u daarom al diverse veelgestelde vragen en antwoorden. Zit uw vraag of antwoord er niet tussen neem dan contact op met Woonservice Rotterdam.

Brandveiligheid: veelgestelde vragen

Er is nieuwe wetgeving per 1 juli 2024. Volgens deze nieuwe wetgeving moeten de gangen, galerijen, trappen en trappenhuizen goed toegankelijk zijn als vluchtweg bijvoorbeeld bij brand. Ook mogen er geen spullen staan die brandgevaarlijk kunnen zijn. Dit betekent dat gangen, galerijen, trappen en trappenhuizen, kortom alle openbare ruimtes, vrij moeten zijn van spullen zoals fietsen, scootmobielen, vuilniszakken, tafeltjes, meubels en planten. Deze obstakels kunnen bij brand levensgevaarlijk zijn. Niet alleen kunt u erover struikelen en vallen als u moet vluchten. Ook kunnen ze vlam vatten en dan nog meer rook en hitte veroorzaken.

Nee. Habion Woonservice wil geen enkel risico nemen als het gaat om uw veiligheid en daarom willen we lege vluchtroutes en algemene ruimtes. Om er een nog beter beeld bij te hebben: beseft u zich goed dat als u of een medebewoner met de ambulance naar het ziekenhuis moet, het op dat moment zeer belangrijk is dat er genoeg ruimte is voor de brancard. Zo zijn er nog vele voorbeelden.

Ja. Wij vragen u uw eigen spullen voor 1 juli 2024 zelf te verwijderen, denk hierbij aan uw planten en decoraties, al uw (elektrische) vervoersmiddelen zoals scootmobielen en fietsen en huisvuil, grofvuil, oud papier, kratten, enzovoort.

Vrolijk zijn en glimlachten mag altijd. Ook kleine niet-brandbare zaken die de doorgang niet ernstig belemmeren mogen wel, zoals een schilderijtje of een andere kleine muurdecoratie. 

We staan er altijd voor open om samen met bewoners opnieuw te kijken hoe we de ruimtes op een veilige manier weer sfeervol kunnen maken. Heeft u hier behoefte aan in uw gebouw? Mail dan naar woonservice@habion.nl. Wellicht kunnen we iets met kleine niet-brandbare zaken die de doorgang niet ernstig belemmeren, zoals dat kleine schilderijtje of een andere kleine muurdecoratie. 

Als de galerij of de algemene stalling een open ruimte is, kan een brand snel doorslaan in de gehele ruimte. Daarom worden scootmobielstallingen die niet meer aan de nieuwe regels voldoen gesloten door Woonservice. Nogmaals: alleen als die niet aan de nieuwe regels voldoen. We gaan uiteraard met u in gesprek om te kijken naar alternatieven. Voor een buitenstalling geldt dit probleem weer niet.

Nee. U kunt wél een aanvraag voor woningverbetering doen via de website van woonservice om zelf een oplaadpunt te (laten) plaatsen. Neem contact met ons op, wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur, zowel op kantoor als telefonisch.
 
Als u de scootmobiel heeft gekregen vanuit de WMO (Wet Maatschappelijk Ondersteuning), dan neemt de WMO-consulent hiervoor contact op met Woonservice. Wij kijken of het mogelijk is om in het pand een oplaadpunt te realiseren. Het oplaadpunt moet voldoen aan de nieuwe regels voor brandveiligheid.

Dat is vervelend. We gaan u helpen. Als uw berging te ver van de woning is, dan kunt u het beste eerst kijken of u de scootmobiel in een aparte kamer of in de hal/gang van uw woning kunt neerzetten. Dat is de beste oplossing en spaart anderen hun rug.

Heeft u deze vanuit de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) gekregen? Dan willen wij u vragen om contact op te nemen met de WMO of van uw gemeente. Hier vindt u de juiste WMO links.

Heeft u de scootmobiel zelf gekocht en bent u nog niet benaderd? In dat geval kunt u een afspraak maken om te kijken naar de mogelijkheden. Neem contact op met uw huismeester indien van toepassing of anders met Habion Woonservice. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur. We willen nogmaals meegeven dat we dit een vervelende situatie vinden voor u en denken graag mee en helpen u met een oplossing.

Probeer uw buren eerst zelf eens op een vriendelijke toon aan te spreken. Negen van de tien keer gaat dit hartstikke goed en was uw buurman of -vrouw hier nog niet aan toe gekomen. Lukt dit toch niet en bereikt u niet dit doel? Dan kunt u zich wenden tot uw huismeester indien van toepassing of contact opnemen met Habion Woonservice. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur.

Mensen zijn snel geneigd om te denken ‘ach dat controleren ze toch niet’. Habion Woonservice heeft echter meegekregen dat vanaf 1 juli gemeenten en brandweer dit wel degelijk serieus oppakken en gaan controleren. Bij overtreding krijgt u eerst een waarschuwing. Hierna kan men een boete geven als de spullen nog steeds niet verwijderd zijn. Voor uw eigen veiligheid en die van uw buren vragen wij u vriendelijk om deze spullen daarom vóór 1 juli 2024 uit deze ruimtes te verwijderen.

Habion Woonservice neemt dit thema zeer serieus, echter wil graag ook dat u goed gehoord wordt en geholpen. Wij zullen ieder geval niet uw spullen verwijderen.

Wij vinden het fijn dat u net als Habion Woonservice beseft hoe belangrijk dit thema is. Het tot u nemen van extra tips of maatregelen is daarom altijd een goed idee. Wie anders dan de brandweer kan u daarin het beste de juiste tips en inzichten geven: extra tips van de brandweer.

Woning zoeken

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Bij bepaalde handicaps of chronische ziekten kan de woning mogelijk worden aangepast via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit is afhankelijk van het beleid van uw gemeente. U kunt contact opnemen met uw gemeente via telefoonnummer 14010 of via onderstaande websites:

Rotterdam

Delft

Schiedam

Pijnacker

Rijswijk

Energie besparen?

Voor steeds meer huurders waren de (stijgende) energiekosten de afgelopen jaren een behoorlijke aanslag op hun maandbudget. Habion heeft zelf geen invloed op de energieprijzen, maar er zijn wel tips om uw energie- en gasverbruik te verminderen.

Lees hier 24 handige bespaartips.

Wat als u in de financiële problemen komt
Neem direct contact met ons op als u in de financiële problemen denkt te komen. Hoe eerder, hoe beter. Onze incasso medewerkers kijken dan wat we voor u kunnen doen. Zolang u in contact met ons blijft zullen we u nooit zomaar uw woning uitzetten als u de huur niet meer kan betalen.

Meer tips

De gemeente Rotterdam maakte een overzicht van alle hulp die zij aanbieden. Op de pagina  rondkomen bij schulden leest u wat de gemeente Rotterdam nog meer voor u kan doen bij financiële problemen.

Bekijk hier wat we doen aan verduurzaming

Daarnaast zijn er nog veel meer bespaartips te vinden op het internet, bijvoorbeeld hier: www.geldfit.nl/thema/energie-besparen-tips 

Of bekijk de website van Milieu Centraal: Jouw energierekening uitgelegd en prijsplafond | Milieu Centraal

Ook de Woonbond heeft een lijst gemaakt met tips: Energie besparen: vele tips van de Woonbond

Kantoor Rotterdam gesloten op 24 november

Op donderdag 24 november is ons kantoor aan het Minvervaplein in Rotterdam niet toegankelijk voor bezoek. Telefonisch en via de mail zijn we wel gewoon bereikbaar.

Voor storingen en reparatieverzoeken
storingenhabion@jurriens.nl
T. 088 0301437

Voor huur- en woonzaken
woonservice@habion.nl
T. 010 4228060

Excuses voor het ongemak. Op vrijdag 25 november ontvangen we u graag weer op de normale openingstijden (8.30 uur – 12.30 uur).

Servicekosten

Naast de maandelijkse huur betaalt u maandelijks ook een voorschot voor de servicekosten.

Servicekosten zijn de kosten die u met elkaar als bewoners betaalt voor aanvullende diensten. Het gaat bijvoorbeeld om het schoonmaken van de algemene ruimten waar iedereen gebruik van maakt, het warmteverbruik voor deze algemene ruimten, of het leveren van elektra. Het verschilt per gebouw welke aanvullende diensten wij voor u regelen.

Klik hier om de folder te openen. In deze folder vertellen wij u meer over de servicekosten en de servicekosten afrekening.

Overlast melden (& tips)

Overlast is vervelend en kan uw woongenot ernstig aantasten. U vraagt zich ongetwijfeld af of Habion Woonservice iets kan doen aan de overlast in uw buurt.

Zorgen uw (directe) buren voor overlast, dan vragen wij u altijd eerst daar zelf met uw buren over te praten. Wacht daar niet te lang mee, want irritaties kunnen snel toenemen. Spreek uw buren op een vriendelijke toon aan en legt u rustig uit wat u ervaart. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Komt u er samen niet uit, dan kan Woonservice een bemiddelende rol vervullen. Wij vragen u dan om het overlastformulier in te vullen. De verantwoordelijkheid om tot een oplossing te komen blijft echter liggen bij de ruziënde buren.

Ernstige overlast of strafrechtelijke overtredingen
Is er sprake van ernstige overlast of strafrechtelijke overtredingen, dan kunt u Habion vragen om hiertegen op te treden en/of aangifte doen bij de politie. Habion kan mensen wijzen op de afspraken zoals die in de huurovereenkomst staan. De politie kan optreden bij ernstige verstoring van de openbare orde. Het moet dan echter gaan om ernstige en langdurige vormen van overlast.

Huisregels & tips
Wilt u zelf overlast voorkomen, leest dan ook onze Huisregels Woonplezier voor iedereen. Ze zijn bedoeld om voor u en onze andere huurders een zo prettig mogelijke leefomgeving te creëren. Meer informatie & tips over het omgaan met overlast vindt u ook in deze 2 voorbeelden:
– de flyer Samen tegen overlast
– de webpagina overlast van de gemeente Rotterdam.

Asbest

VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ASBEST

Wat is asbest?
Asbest is een verzamelnaam voor een aantal mineralen, die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine, naaldachtige vezels. Asbest is een natuurlijk materiaal en werd tot in de jaren ‘80 vaak gebruikt om zijn goede eigenschappen: het is sterk, slijtvast, bestand tegen hoge temperaturen, isolerend en bovendien goedkoop. Het is verwerkt in veel bouwmaterialen zoals in golfcementplaten en als zodanig kan het voorkomen in gebouwen en woningen. Alleen wanneer het materiaal wordt beschadigd komen vezels vrij. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij boren, zagen, schuren of wanneer het materiaal breekt. Ook bij brand kunnen asbestvezels vrijkomen.

Bestaan er verschillende soorten asbest?
De meeste typen asbest in Nederland zijn wit asbest (ook wel chrysotiel genoemd), blauw asbest (Crocidoliet) en bruin asbest (Amosiet).
In de meeste asbesthoudende producten zit wit asbest, vaak vermengd met andere typen asbest. Blauw en bruin asbest (amfibolen) zijn in potentie gevaarlijker dan wit asbest vanwege de structuur en de vorm van de asbestvezels.

Hoe is asbest te herkennen?
Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Meestal heeft asbest een witte tot lichtgrijze kleur, maar het kan ook lichtgrijs tot donkergrijs zijn. Alleen een microscopische analyse kan bewijzen of het materiaal of product echt asbest bevat.

Wat houdt het verbod op het gebruik van asbest precies in?
Ten tijde van de bouw van veel gebouwen was het gebruik van asbest nog niet verboden. De risico’s die asbest oplevert voor de gezondheid waren toen nog niet bekend. Sinds 1993 zijn de meeste toepassingen van asbest verboden. Vanaf die tijd is het verboden om asbest bevattende producten te bewerken, te verwerken of in voorraad te houden. Het opnieuw gebruiken van oude asbest bevattende producten en afval is ook verboden.

Wat zijn de gezondheidseffecten van asbest?
Gezondheidsrisico’s kunnen alleen optreden wanneer losse asbestvezels ingeademd worden. Asbestvezels die in de lucht zweven, kunnen na inademen diep in de longen doordringen. Het langdurig inademen van asbestvezels kan op den duur tot ernstige ziektes leiden. Het gevaar voor de gezondheid hangt sterk af van het aantal vezeltjes dat mensen inademen. Met name mensen die jarenlang – dag in dag uit – grote hoeveelheden asbestvezels inademen, lopen een echt risico.

Wat is de kans op ziekte door asbest?
Niet iedereen die asbestvezels inademt, krijgt daardoor kanker of stoflongen. De kans op deze ziektes wordt groter bij het langdurig inademen van hoge concentraties asbest. Door een eenmalige hoge blootstelling aan asbest (zoals kan gebeuren na een brand met asbest) is de kans op het krijgen van kanker of stoflongen verwaarloosbaar klein. Het échte risico van asbest is aanwezig bij langdurige blootstelling aan grote hoeveelheden asbestvezels in de lucht. Dit soort blootstelling vond vooral vroeger plaats in sommige werksituaties, waarbij werknemers jarenlang, dag in dag uit, grote hoeveelheden asbest hebben ingeademd. Bloostelling moet niettemin zo veel mogelijk worden voorkomen om elk mogelijk risico te vermijden. Neem daarom de omschreven voorzorgsmaatregelen zo veel mogelijk in acht.

Ik ben zwanger. Loop ik extra risico?
Nee, er is geen extra risico voor zwangere vrouwen. Er is ook geen risico voor het ongeboren kind.

Lopen kinderen meer risico dan volwassenen?
Kinderen zijn niet gevoeliger voor asbestvezels dan volwassenen. Maar ze mogen natuurlijk niet met asbestvezels in aanraking komen, dus let u erop dat uw kinderen op een schone plek spelen.

Ik woon al jaren in een woning met asbest. Loop ik risico?
In meer dan de helft van alle woningen zit asbest. Een risico voor de gezondheid bestaat alleen als er in de lucht losse asbestvezels zijn. Uit stevig (“hechtgebonden”) asbest in platen van asbestcement komen alleen vezels vrij als de platen beschadigd worden. Doorgaans bevat de lucht in woningen weinig asbestvezels, niet veel meer dan de buitenlucht. Bij normale blootstelling blijkt het gezondheidsrisico heel gering te zijn.

Wat gebeurt er met asbestvezels die worden ingeademd?
Vezels kunnen door inademen in de longen terechtkomen. Sommige vezels worden weer uitgeademd en andere worden door het lichaam afgevoerd.
Soms blijven vezels in de longen achter en na vele jaren kan dit tot asbest gerelateerde aandoeningen leiden. Er bestaat geen onderzoeksmethode om te bekijken of er vezels in de longen zitten. Bij inslikken komen de asbestvezels niet in de longen maar in de maag en daar kunnen ze geen kwaad. Vanuit uw maag worden de vezels afgevoerd.

Wat moet ik doen als ik mogelijk asbestvezels heb ingeademd?
Het is niet waarschijnlijk dat u (veel) vezels heeft ingeademd. De kans dat u hier gezondheidseffecten van krijgt is verwaarloosbaar klein.

Kan getest worden of ik asbestvezels heb ingeademd?
Nee, hier bestaat geen test voor. Asbestvezels zijn ook niet zichtbaar op röntgenfoto’s.

 

 

Reparatieverzoek bewoners Rotterdam, Schiedam, Delft, Rijswijk en Pijnacker

Huurt u bij Woonservice? Dan is zelf uw afspraak inplannen het snelst
Is er sprake van onderhoud, een storing of een reparatieverzoek? Dan is firma Jurriëns de aangewezen partij namens Habion Woonservice om voor u aan de slag te gaan. Dit kan op 3 manieren. De snelste manier is via het online formulier.

Via deze link of onderstaande afbeelding komt u direct uit bij het online meldingsformulier van onderhoudsbedrijf Jurriëns.

Klik op de afbeelding om een reparatie of storing te melden.


Liever bellen? U vindt hieronder ook het telefoonnummer voor reparaties en onderhoud

Voor een reparatieverzoek of storingsmelding is het online formulier het snelst. Toch mag bellen ook. Bel dan niet naar ons kantoor, maar rechtstreeks naar onderhoudsbedrijf Jurriëns, via telefoonnummer 088- 0301437.
Voor spoedmeldingen zijn zij 24 uur per dag, 7 dagen per week ook bereikbaar op dit telefoonnummer.

Een 3e optie is via e-mail
U kunt ook mailen naar storingenhabion@jurriens.nl.
U kunt uw reparatie of storing doorgeven van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur – 16.30 uur. Besef wel dat rechtstreeks aanmelden via het online formulier sneller gaat.

Uw woning kopen?

Habion verkoopt een aantal woningen. Wanneer uw woning voor verkoop gelabeld is, dan heeft u daarvan persoonlijk bericht van Habion over ontvangen. Hebt u geen persoonlijk bericht van ons gekregen, dan is Habion niet van plan uw woning te verkopen.

Niet kopen?

Wanneer u in een woning woont die gelabeld is voor verkoop, maar u wilt de woning niet kopen, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. U kunt de woning gewoon blijven huren van Habion. Er verandert niets voor u als huurder.
Wanneer u woont in een woongebouw met zowel huur als koopwoningen dan is er een Vereniging van Eigenaren opgericht. Voor informatie hierover en wat dat voor u betekent leest u onder Huren in een gemengd complex.

Interesse?

Wanneer u geïnteresseerd bent in het kopen van uw huurwoning of één van de leeggekomen woningen dan kunt u contact opnemen met Woonservice van Habion (woonservice@habion.nl)

Urgentie

In onhoudbare of levensbedreigende situaties kan er de dringende behoefte zijn om voorrang te krijgen op andere woningzoekenden. Alleen onder noodzakelijke omstandigheden is het dus mogelijk om bij Habion een urgentieverklaring aan te vragen.

Een urgentieverklaring wordt afgegeven door de Stichting Urgentiebepaling Woningzoekenden Rijnmond. Op de website SUWR leest u meer over wat urgentie precies is en op welke gronden het mogelijk is om een urgentieverklaring aan te vragen.

Wij willen nogmaals benadrukken dat urgenties niet bedoeld zijn voor het realiseren van een woonwens. Een urgentieverklaring is alleen bedoeld voor mensen die verkeren in een noodsituatie. De regels voor het verkrijgen van een urgentieverklaring zijn dan ook streng.

Woningruil? Regel het online

Bent u snel op zoek naar een woning? Misschien een idee om te denken aan woningruil? Als u iemand kent die met u van woning wil ruilen, kan het snel gaan. Hoe gaat woningruil in zijn werk en wat zijn de voorwaarden? Onderaan dit bericht, kunt u uw woningruil online regelen.

U zoekt een ruilpartner 

Het uitgangspunt bij woningruil is dat u zelf een huurder vindt die met u van woning wil ruilen. U kunt dat doen door zelf een advertentie te plaatsen of door te reageren op een advertentie van anderen in de dagbladen. Ook kunt u kijken op internet, bijvoorbeeld op www.woningruil.nl.  

 Voorwaarden 

Aan woningruil zijn voorwaarden verbonden. Alleen als aan alle hieronder genoemde voorwaarden wordt voldaan, nemen wij uw aanvraag in behandeling. 

  • De huurprijs van de woningen moet passen bij het (verzamel)inkomen van u en uw ruilpartner. LET OP: bij het vrijkomen van woningen kunnen huurprijzen wijzigen! Meer informatie over de passendheids-criteria vindt u op: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woningcorporaties/ toewijzen-betaalbare-woningen; 
  • De leeftijd van u en uw ruilpartner moet passen bij de woningen. Het kan voorkomen dat woningen specifiek bestemd zijn voor bepaalde doelgroepen (bijvoorbeeld voor 55-plussers of starters). Of dit het geval is, kunt u bij ons en/ of bij de andere betrokken verhuurder navragen; 
  • U en uw ruilpartner mogen geen huurachterstand hebben of overlast hebben veroorzaakt (positieve verhuurdersverklaring); 
  • Er mag geen woning bij de woningruil betrokken worden die al leeg is. Ook mag er na de woningruil geen woning leeg achterblijven; 
  • U kunt alleen van woning ruilen met iemand die zelfstandig woont; 
  • U en uw ruilpartner moeten minimaal 1 jaar in de huidige woningen wonen. 

Na de woningruil vervalt de inschrijving bij Woonnet Rijnmond van u en uw ruilpartner. 

Aanvraag 

Wanneer u een ruilpartner heeft gevonden en u denkt aan de voorwaarden te voldoen, neemt u contact met ons op over de voorwaarden en de huurprijs. Het kan namelijk voorkomen dat de huurprijs verandert of dat de woning(en) een andere bestemming krijg(t)(en). Daarna kunt u het aanvraagformulier ‘Woningruil’ via de website downloaden en bij ons indienen.  

U vertrekt uit een woning van Habion 

Opzeggen 

Bij een geslaagde woningruil hoeft u de huur van de woning niet op te zeggen. Dat doen wij voor u. Dit gebeurt echter pas wanneer wij met uw verzoek tot woningruil hebben ingestemd. Als een van beide woningen van een andere corporatie is, dan moet ook deze corporatie instemmen met het verzoek tot woningruil. Dit kan enige tijd duren. Als de woningruil eenmaal is goed gekeurd, spreken we in overleg met u en uw ruilpartner af wanneer u de woning gaat verlaten. Hiervan ontvangt u een bevestiging.   

Inspecties 

Vervolgens komt onze mutatieopzichter langs voor een voorinspectie. Bij deze inspectie spreekt de mutatieopzichter met u af in welke staat u de woning moet opleveren. Uw ruilpartner is hier ook bij aanwezig. U kunt dan ook eventuele overnames regelen. Bij de eindinspectie controleren wij of u de afspraken bent nagekomen en overhandigen we na goedkeuring de sleutels aan uw ruilpartner.   

U gaat naar een woning van Habion 

Gegevens 

Voordat wij een beslissing nemen over de woningruil, behandelen wij de aanvraag. Omdat u zich dient te legitimeren, kunnen u en degene met wie u wilt ruilen, hiervoor een afspraak maken op kantoor. Wij hebben  een aantal gegevens van u en van eventuele meeverhuizende personen nodig, namelijk:  

  • een ingevuld aanvraagformulier ‘Woningruil’ van u en uw ruilpartner; 
  • een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie (Basis Registratie Personen) van u en uw ruilpartner indien u niet in Rotterdam woont, waaruit blijkt welke personen staan ingeschreven; 
  • een IBBRI-formulier óf een jaaropgave van het voorgaande jaar óf kopieën van uw drie meest recente salarisstroken of uitkeringsspecificaties; 
  • een verhuurdersverklaring (als u van een andere corporatie huurt); 
  • een bewijs van inschrijving als woningzoekende bij Woonnet Rijnmond; 
  • Als een bewindvoerder heeft, een verklaring dat uw bewindvoerder akkoord gaat met de woningruil.  

Overname 

Het is mogelijk dat uw ruilpartner bepaalde voorzieningen heeft aangebracht die hij/zij graag ter overname wil aanbieden. Dit moet genoteerd worden op een overnameformulier. LET OP: dit betreft een overname tussen huurders onderling. Habion is op geen enkele manier aansprakelijk voor de achtergelaten goederen. Houdt u er hierbij rekening mee dat u de voorzieningen moet verwijderen als u zelf uit de woning vertrekt, tenzij de volgende huurder deze voorzieningen van u overneemt.  

Kosten 

Woningruil brengt geen extra kosten met zich mee. U betaalt, zoals bij elke nieuwe verhuring, wel administratie-kosten en naambordjes. 

Vragen? 

Heeft u nog vragen over woningruil, neemt u dan contact op met Habion, via woonservice@habion.nl. 

Of regel uw woningruil direct online:

Woningruil

  • Aanvrager 1 (Huurder Habion)

  • Gegevens woning

  • Gegevens inwonende kinderen en/of andere huisgenoten

  • Gegevens inkomen aanvrager(s)

  • Habion neemt alleen uw verzoek tot woningruil in behandeling, als u de onderstaande documenten aan ons kunt overhandigen:

    • een volledig ingevuld aanvraagformulier woningruil
    • een meest recente inkomensverklaring (IBRI-formulier)
    • een kopie van een geldig legitimatiebewijs
  • LET OP: Indien u van Habion huurt, zegt u door ondertekening van dit formulier de huur van uw huidige woning op met ingang van de datum waarop de huurovereenkomst met uw ruilpartner ingaat.

  • Ik verklaar dit aanvraagformulier woningruil naar waarheid te hebben ingevuld.


  • Aanvrager 2

  • Gegevens woning

  • Gegevens inwonende kinderen en/of andere huisgenoten

  • Gegevens inkomen aanvrager(s)

  • Habion neemt alleen uw verzoek tot woningruil in behandeling, als u de onderstaande documenten aan ons kunt overhandigen:

    • een volledig ingevuld aanvraagformulier woningruil
    • een meest recente inkomensverklaring (IBRI-formulier)
    • een kopie van een geldig legitimatiebewijs
    • een verhuurdersverklaring (als u van een andere corporatie huurt)
    • een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) (alleen als u buiten de gemeente Rotterdam woont)
  • LET OP: Indien u bij Habion huurt, zegt u door ondertekening van dit formulier de huur van uw huidige woning op met ingang van de datum waarop de huurovereenkomst met uw ruilpartner ingaat.

  • LET OP: Indien u bij Habion huurt, zegt u door ondertekening van dit formulier de huur van uw huidige woning op met ingang van de datum waarop de huurovereenkomst met uw ruilpartner ingaat.