Brandveiligheid: update 2024

Brandveiligheid: nieuwe wetgeving per 1 juli 2024

Er zijn nieuwe regels voor brandveiligheid in woongebouwen. Deze gelden vanaf 1 juli 2024. Één belangrijke nieuwe regel is dat vluchtwegen altijd vrij moeten zijn. Dit houdt concreet in dat er geen grofvuil, scootmobielen, fietsen, overige vervoersmiddelen, meubilair en/of overige decoraties in de openbare ruimtes geplaatst mogen worden. Hulpdiensten willen (lees: eisen) geen obstakels in geval van nood. Voor u als bewoner is dit in geval van nood uiteraard ook van groot belang.

Bij Habion Woonservice begrijpen we dat dit verandering van u vraagt. Ook kan het nog vragen bij u oproepen. Hieronder vindt u daarom al diverse veelgestelde vragen en antwoorden. Zit uw vraag of antwoord er niet tussen neem dan contact op met Woonservice Rotterdam.

Brandveiligheid: veelgestelde vragen

Er is nieuwe wetgeving per 1 juli 2024. Volgens deze nieuwe wetgeving moeten de gangen, galerijen, trappen en trappenhuizen goed toegankelijk zijn als vluchtweg bijvoorbeeld bij brand. Ook mogen er geen spullen staan die brandgevaarlijk kunnen zijn. Dit betekent dat gangen, galerijen, trappen en trappenhuizen, kortom alle openbare ruimtes, vrij moeten zijn van spullen zoals fietsen, scootmobielen, vuilniszakken, tafeltjes, meubels en planten. Deze obstakels kunnen bij brand levensgevaarlijk zijn. Niet alleen kunt u erover struikelen en vallen als u moet vluchten. Ook kunnen ze vlam vatten en dan nog meer rook en hitte veroorzaken.

Nee. Habion Woonservice wil geen enkel risico nemen als het gaat om uw veiligheid en daarom willen we lege vluchtroutes en algemene ruimtes. Om er een nog beter beeld bij te hebben: beseft u zich goed dat als u of een medebewoner met de ambulance naar het ziekenhuis moet, het op dat moment zeer belangrijk is dat er genoeg ruimte is voor de brancard. Zo zijn er nog vele voorbeelden.

Ja. Wij vragen u uw eigen spullen voor 1 juli 2024 zelf te verwijderen, denk hierbij aan uw planten en decoraties, al uw (elektrische) vervoersmiddelen zoals scootmobielen en fietsen en huisvuil, grofvuil, oud papier, kratten, enzovoort.

Vrolijk zijn en glimlachten mag altijd. Ook kleine niet-brandbare zaken die de doorgang niet ernstig belemmeren mogen wel, zoals een schilderijtje of een andere kleine muurdecoratie. 

We staan er altijd voor open om samen met bewoners opnieuw te kijken hoe we de ruimtes op een veilige manier weer sfeervol kunnen maken. Heeft u hier behoefte aan in uw gebouw? Mail dan naar woonservice@habion.nl. Wellicht kunnen we iets met kleine niet-brandbare zaken die de doorgang niet ernstig belemmeren, zoals dat kleine schilderijtje of een andere kleine muurdecoratie. 

Als de galerij of de algemene stalling een open ruimte is, kan een brand snel doorslaan in de gehele ruimte. Daarom worden scootmobielstallingen die niet meer aan de nieuwe regels voldoen gesloten door Woonservice. Nogmaals: alleen als die niet aan de nieuwe regels voldoen. We gaan uiteraard met u in gesprek om te kijken naar alternatieven. Voor een buitenstalling geldt dit probleem weer niet.

Nee. U kunt wél een aanvraag voor woningverbetering doen via de website van woonservice om zelf een oplaadpunt te (laten) plaatsen. Neem contact met ons op, wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur, zowel op kantoor als telefonisch.
 
Als u de scootmobiel heeft gekregen vanuit de WMO (Wet Maatschappelijk Ondersteuning), dan neemt de WMO-consulent hiervoor contact op met Woonservice. Wij kijken of het mogelijk is om in het pand een oplaadpunt te realiseren. Het oplaadpunt moet voldoen aan de nieuwe regels voor brandveiligheid.

Dat is vervelend. We gaan u helpen. Als uw berging te ver van de woning is, dan kunt u het beste eerst kijken of u de scootmobiel in een aparte kamer of in de hal/gang van uw woning kunt neerzetten. Dat is de beste oplossing en spaart anderen hun rug.

Heeft u deze vanuit de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) gekregen? Dan willen wij u vragen om contact op te nemen met de WMO of van uw gemeente. Hier vindt u de juiste WMO links.

Heeft u de scootmobiel zelf gekocht en bent u nog niet benaderd? In dat geval kunt u een afspraak maken om te kijken naar de mogelijkheden. Neem contact op met uw huismeester indien van toepassing of anders met Habion Woonservice. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur. We willen nogmaals meegeven dat we dit een vervelende situatie vinden voor u en denken graag mee en helpen u met een oplossing.

Probeer uw buren eerst zelf eens op een vriendelijke toon aan te spreken. Negen van de tien keer gaat dit hartstikke goed en was uw buurman of -vrouw hier nog niet aan toe gekomen. Lukt dit toch niet en bereikt u niet dit doel? Dan kunt u zich wenden tot uw huismeester indien van toepassing of contact opnemen met Habion Woonservice. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag, 8.30 tot 12.30 uur.

Mensen zijn snel geneigd om te denken ‘ach dat controleren ze toch niet’. Habion Woonservice heeft echter meegekregen dat vanaf 1 juli gemeenten en brandweer dit wel degelijk serieus oppakken en gaan controleren. Bij overtreding krijgt u eerst een waarschuwing. Hierna kan men een boete geven als de spullen nog steeds niet verwijderd zijn. Voor uw eigen veiligheid en die van uw buren vragen wij u vriendelijk om deze spullen daarom vóór 1 juli 2024 uit deze ruimtes te verwijderen.

Habion Woonservice neemt dit thema zeer serieus, echter wil graag ook dat u goed gehoord wordt en geholpen. Wij zullen ieder geval niet uw spullen verwijderen.

Wij vinden het fijn dat u net als Habion Woonservice beseft hoe belangrijk dit thema is. Het tot u nemen van extra tips of maatregelen is daarom altijd een goed idee. Wie anders dan de brandweer kan u daarin het beste de juiste tips en inzichten geven: extra tips van de brandweer.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Bij bepaalde handicaps of chronische ziekten kan de woning mogelijk worden aangepast via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Dit is afhankelijk van het beleid van uw gemeente. U kunt contact opnemen met uw gemeente via telefoonnummer 14010 of via onderstaande websites:

Rotterdam

Delft

Schiedam

Pijnacker

Rijswijk

Energie besparen?

Voor steeds meer huurders waren de (stijgende) energiekosten de afgelopen jaren een behoorlijke aanslag op hun maandbudget. Habion heeft zelf geen invloed op de energieprijzen, maar er zijn wel tips om uw energie- en gasverbruik te verminderen.

Lees hier 24 handige bespaartips.

Wat als u in de financiële problemen komt
Neem direct contact met ons op als u in de financiële problemen denkt te komen. Hoe eerder, hoe beter. Onze incasso medewerkers kijken dan wat we voor u kunnen doen. Zolang u in contact met ons blijft zullen we u nooit zomaar uw woning uitzetten als u de huur niet meer kan betalen.

Meer tips

De gemeente Rotterdam maakte een overzicht van alle hulp die zij aanbieden. Op de pagina  rondkomen bij schulden leest u wat de gemeente Rotterdam nog meer voor u kan doen bij financiële problemen.

Bekijk hier wat we doen aan verduurzaming

Daarnaast zijn er nog veel meer bespaartips te vinden op het internet, bijvoorbeeld hier: www.geldfit.nl/thema/energie-besparen-tips 

Of bekijk de website van Milieu Centraal: Jouw energierekening uitgelegd en prijsplafond | Milieu Centraal

Ook de Woonbond heeft een lijst gemaakt met tips: Energie besparen: vele tips van de Woonbond

Kantoor Rotterdam gesloten op 24 november

Op donderdag 24 november is ons kantoor aan het Minvervaplein in Rotterdam niet toegankelijk voor bezoek. Telefonisch en via de mail zijn we wel gewoon bereikbaar.

Voor storingen en reparatieverzoeken
storingenhabion@jurriens.nl
T. 088 0301437

Voor huur- en woonzaken
woonservice@habion.nl
T. 010 4228060

Excuses voor het ongemak. Op vrijdag 25 november ontvangen we u graag weer op de normale openingstijden (8.30 uur – 12.30 uur).

Servicekosten

Naast de maandelijkse huur betaalt u maandelijks ook een voorschot voor de servicekosten.

Servicekosten zijn de kosten die u met elkaar als bewoners betaalt voor aanvullende diensten. Het gaat bijvoorbeeld om het schoonmaken van de algemene ruimten waar iedereen gebruik van maakt, het warmteverbruik voor deze algemene ruimten, of het leveren van elektra. Het verschilt per gebouw welke aanvullende diensten wij voor u regelen.

Klik hier om de folder te openen. In deze folder vertellen wij u meer over de servicekosten en de servicekosten afrekening.

Overlast melden (& tips)

Overlast is vervelend en kan uw woongenot ernstig aantasten. U vraagt zich ongetwijfeld af of Habion Woonservice iets kan doen aan de overlast in uw buurt.

Zorgen uw (directe) buren voor overlast, dan vragen wij u altijd eerst daar zelf met uw buren over te praten. Wacht daar niet te lang mee, want irritaties kunnen snel toenemen. Spreek uw buren op een vriendelijke toon aan en legt u rustig uit wat u ervaart. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Komt u er samen niet uit, dan kan Woonservice een bemiddelende rol vervullen. Wij vragen u dan om het overlastformulier in te vullen. De verantwoordelijkheid om tot een oplossing te komen blijft echter liggen bij de ruziënde buren.

Ernstige overlast of strafrechtelijke overtredingen
Is er sprake van ernstige overlast of strafrechtelijke overtredingen, dan kunt u Habion vragen om hiertegen op te treden en/of aangifte doen bij de politie. Habion kan mensen wijzen op de afspraken zoals die in de huurovereenkomst staan. De politie kan optreden bij ernstige verstoring van de openbare orde. Het moet dan echter gaan om ernstige en langdurige vormen van overlast.

Huisregels & tips
Wilt u zelf overlast voorkomen, leest dan ook onze Huisregels Woonplezier voor iedereen. Ze zijn bedoeld om voor u en onze andere huurders een zo prettig mogelijke leefomgeving te creëren. Meer informatie & tips over het omgaan met overlast vindt u ook in deze 2 voorbeelden:
– de flyer Samen tegen overlast
– de webpagina overlast van de gemeente Rotterdam.

Asbest

VEEL GESTELDE VRAGEN OVER ASBEST

Wat is asbest?
Asbest is een verzamelnaam voor een aantal mineralen, die zijn opgebouwd uit microscopisch kleine, naaldachtige vezels. Asbest is een natuurlijk materiaal en werd tot in de jaren ‘80 vaak gebruikt om zijn goede eigenschappen: het is sterk, slijtvast, bestand tegen hoge temperaturen, isolerend en bovendien goedkoop. Het is verwerkt in veel bouwmaterialen zoals in golfcementplaten en als zodanig kan het voorkomen in gebouwen en woningen. Alleen wanneer het materiaal wordt beschadigd komen vezels vrij. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij boren, zagen, schuren of wanneer het materiaal breekt. Ook bij brand kunnen asbestvezels vrijkomen.

Bestaan er verschillende soorten asbest?
De meeste typen asbest in Nederland zijn wit asbest (ook wel chrysotiel genoemd), blauw asbest (Crocidoliet) en bruin asbest (Amosiet).
In de meeste asbesthoudende producten zit wit asbest, vaak vermengd met andere typen asbest. Blauw en bruin asbest (amfibolen) zijn in potentie gevaarlijker dan wit asbest vanwege de structuur en de vorm van de asbestvezels.

Hoe is asbest te herkennen?
Op breukvlakken en bij beschadigingen is aan de vezelachtige structuur vaak te zien of het om een asbestverdacht materiaal gaat. Meestal heeft asbest een witte tot lichtgrijze kleur, maar het kan ook lichtgrijs tot donkergrijs zijn. Alleen een microscopische analyse kan bewijzen of het materiaal of product echt asbest bevat.

Wat houdt het verbod op het gebruik van asbest precies in?
Ten tijde van de bouw van veel gebouwen was het gebruik van asbest nog niet verboden. De risico’s die asbest oplevert voor de gezondheid waren toen nog niet bekend. Sinds 1993 zijn de meeste toepassingen van asbest verboden. Vanaf die tijd is het verboden om asbest bevattende producten te bewerken, te verwerken of in voorraad te houden. Het opnieuw gebruiken van oude asbest bevattende producten en afval is ook verboden.

Wat zijn de gezondheidseffecten van asbest?
Gezondheidsrisico’s kunnen alleen optreden wanneer losse asbestvezels ingeademd worden. Asbestvezels die in de lucht zweven, kunnen na inademen diep in de longen doordringen. Het langdurig inademen van asbestvezels kan op den duur tot ernstige ziektes leiden. Het gevaar voor de gezondheid hangt sterk af van het aantal vezeltjes dat mensen inademen. Met name mensen die jarenlang – dag in dag uit – grote hoeveelheden asbestvezels inademen, lopen een echt risico.

Wat is de kans op ziekte door asbest?
Niet iedereen die asbestvezels inademt, krijgt daardoor kanker of stoflongen. De kans op deze ziektes wordt groter bij het langdurig inademen van hoge concentraties asbest. Door een eenmalige hoge blootstelling aan asbest (zoals kan gebeuren na een brand met asbest) is de kans op het krijgen van kanker of stoflongen verwaarloosbaar klein. Het échte risico van asbest is aanwezig bij langdurige blootstelling aan grote hoeveelheden asbestvezels in de lucht. Dit soort blootstelling vond vooral vroeger plaats in sommige werksituaties, waarbij werknemers jarenlang, dag in dag uit, grote hoeveelheden asbest hebben ingeademd. Bloostelling moet niettemin zo veel mogelijk worden voorkomen om elk mogelijk risico te vermijden. Neem daarom de omschreven voorzorgsmaatregelen zo veel mogelijk in acht.

Ik ben zwanger. Loop ik extra risico?
Nee, er is geen extra risico voor zwangere vrouwen. Er is ook geen risico voor het ongeboren kind.

Lopen kinderen meer risico dan volwassenen?
Kinderen zijn niet gevoeliger voor asbestvezels dan volwassenen. Maar ze mogen natuurlijk niet met asbestvezels in aanraking komen, dus let u erop dat uw kinderen op een schone plek spelen.

Ik woon al jaren in een woning met asbest. Loop ik risico?
In meer dan de helft van alle woningen zit asbest. Een risico voor de gezondheid bestaat alleen als er in de lucht losse asbestvezels zijn. Uit stevig (“hechtgebonden”) asbest in platen van asbestcement komen alleen vezels vrij als de platen beschadigd worden. Doorgaans bevat de lucht in woningen weinig asbestvezels, niet veel meer dan de buitenlucht. Bij normale blootstelling blijkt het gezondheidsrisico heel gering te zijn.

Wat gebeurt er met asbestvezels die worden ingeademd?
Vezels kunnen door inademen in de longen terechtkomen. Sommige vezels worden weer uitgeademd en andere worden door het lichaam afgevoerd.
Soms blijven vezels in de longen achter en na vele jaren kan dit tot asbest gerelateerde aandoeningen leiden. Er bestaat geen onderzoeksmethode om te bekijken of er vezels in de longen zitten. Bij inslikken komen de asbestvezels niet in de longen maar in de maag en daar kunnen ze geen kwaad. Vanuit uw maag worden de vezels afgevoerd.

Wat moet ik doen als ik mogelijk asbestvezels heb ingeademd?
Het is niet waarschijnlijk dat u (veel) vezels heeft ingeademd. De kans dat u hier gezondheidseffecten van krijgt is verwaarloosbaar klein.

Kan getest worden of ik asbestvezels heb ingeademd?
Nee, hier bestaat geen test voor. Asbestvezels zijn ook niet zichtbaar op röntgenfoto’s.

 

 

Reparatieverzoek bewoners Rotterdam, Schiedam, Delft, Rijswijk en Pijnacker

Huurt u bij Woonservice? Dan is zelf uw afspraak inplannen het snelst
Is er sprake van onderhoud, een storing of een reparatieverzoek? Dan is firma Jurriëns de aangewezen partij namens Habion Woonservice om voor u aan de slag te gaan. Dit kan op 3 manieren. De snelste manier is via het online formulier.

Via deze link of onderstaande afbeelding komt u direct uit bij het online meldingsformulier van onderhoudsbedrijf Jurriëns.

Klik op de afbeelding om een reparatie of storing te melden.


Liever bellen? U vindt hieronder ook het telefoonnummer voor reparaties en onderhoud

Voor een reparatieverzoek of storingsmelding is het online formulier het snelst. Toch mag bellen ook. Bel dan niet naar ons kantoor, maar rechtstreeks naar onderhoudsbedrijf Jurriëns, via telefoonnummer 088- 0301437.
Voor spoedmeldingen zijn zij 24 uur per dag, 7 dagen per week ook bereikbaar op dit telefoonnummer.

Een 3e optie is via e-mail
U kunt ook mailen naar storingenhabion@jurriens.nl.
U kunt uw reparatie of storing doorgeven van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur – 16.30 uur. Besef wel dat rechtstreeks aanmelden via het online formulier sneller gaat.

Ventileren

Ventileren, waarom eigenlijk? 

Een goede en gezonde lucht in huis is belangrijk voor uw gezondheid. Ventilatie zorgt ervoor dat vervuilde lucht wordt afgevoerd en schone lucht het huis binnenkomt. Zo kunt u gezondheidsproblemen voorkomen. Ook blijft uw huis op deze manier in een betere staat, omdat het minder vochtig is.  

 Ventileren we genoeg? 

Nee, meestal niet. Zo’n tachtig procent van alle woningen bevat dan ook een schadelijke concentratie huisstofmijt en bijna twintig procent heeft last van vochtplekken en/of zichtbare schimmels. Slechts vijf procent van de Nederlanders ziet de lucht in zijn eigen huis als een probleem, terwijl de kwaliteit in veel gevallen dus onder de maat is.  

 Een raam open, dat is toch voldoende? 

Veel mensen denken dat het voldoende is om een paar uur een raam open te zetten. TNO-onderzoek heeft echter aangetoond dat het effect hiervan op de luchtkwaliteit snel verdwenen is, zelfs al een halfuur na het sluiten van het raam. Verwar het tijdelijk luchten van uw huis dus niet met ventileren. Want ventileren doe je 24 uur per dag.  

Waarom 24 uur per dag? 

Als u continu ventileert, krijgen vocht, schimmels en huisstofmijt minder kans. Bovendien bespaart u op die manier op uw stookkosten, hoe vreemd dat misschien op het eerste gezicht ook klinkt. Het verwarmen van een woning met een vochtig binnenklimaat kost meer energie dan het verwarmen van een woning die van binnen droog is. Dus als u continu ventileert, hoeft u uiteindelijk minder te stoken.  Uiteraard hoeft u niet 24 uur per dag uw ramen helemaal open te zetten; er zijn voldoende praktische manieren om ook op andere manieren goed te ventileren. Laat bijvoorbeeld de ventilatieroosters in de ramen altijd een stukje open. Heeft u geen roosters, hou dan altijd een (klap)raam op een kiertje, uiteraard met anti-inbraakstang of een speciaal slot. Beschikt u over een mechanisch ventilatiesysteem, zorg dan dat het altijd aanstaat.   

Wat zijn de gevolgen van verkeerd of onvoldoende ventileren? 

Verkeerd of onvoldoende ventileren zorgt voor een ongezonde atmosfeer in uw woning. Vocht en schadelijke stoffen hopen zich op en uw huis wordt een verzamelplaats voor onder andere schimmels, huisstofmijt en gassen. Hierdoor kunnen gezondheidsklachten ontstaan, zoals benauwdheid, allergie, hoesten, hoofdpijn, ademhalingsproblemen en chronische verkoudheid. Ook neemt het concentratievermogen af. Daarnaast tast vocht uw huis aan. Behang krult op, verf bladdert af en de levensduur van houten kozijnen en meubels neemt af. 

Hoe hou ik in de zomer de temperatuur in huis op een aangenaam niveau? 

Ventileren kan ook helpen om de temperatuur in huis op warme dagen niet te veel te laten oplopen. Zorg ’s nachts voor extra ventilatie, zodat u ’s ochtends een afgekoeld huis heeft. Begin in elk geval niet te snel aan een airco, want de sterke wisselingen van temperatuur zijn niet gezond. Bovendien is een airco een echte energievreter.  

Hoe ontstaat ongezonde lucht in uw woning? 

Ongezonde lucht ontstaat in veel gevallen door factoren die u zelf in de hand heeft. Vocht bijvoorbeeld komt vrij bij activiteiten als koken, douchen en afwassen. Het is belangrijk vocht af te voeren, want als de lucht teveel vocht bevat krijgen schimmels en huisstofmijt vrij spel. Het afvoeren van vocht moet dan ook prioriteit nummer één zijn. Daarnaast vervuilen we ook zelf het binnenmilieu. We transpireren, ademen kooldioxide uit, klussen in huis zoals verven en lijmen en sommige mensen roken. Dat laatste is de sterkste vervuiler van de binnenlucht.  Maar ook een slecht functionerende geiser of een geiser zonder rookgasafvoer kan de oorzaak zijn van een ongezonde atmosfeer, omdat er op die manier veel vocht en verbrandingsgassen in de lucht komen. Ook kunnen er chemische stoffen, zoals weekmakers en radon, vrijkomen uit bouwmaterialen en installaties.  

Hoe ontstaat vocht in huis? 

Een vochtige lucht ontstaat niet alleen door koken en douchen, maar bijvoorbeeld ook door optrekkend vocht uit kruipruimtes, lekkages of doorslaande muren. Daarnaast zijn we ook zelf debet aan het vocht in de lucht, omdat we ademen en transpireren. Hoe we het vocht in de lucht kunnen beperken is inmiddels duidelijk: 24 uur per dag ventileren. 

Wat zijn de gevolgen van vocht? 

Vocht is een belangrijke oorzaak van een ongezonde lucht in woningen. Vochtige lucht is op zichzelf niet zo’n probleem, maar het vormt een voedingsbodem voor schimmels en huisstofmijt. De gevolgen daarvan zijn inmiddels bekend: allergieën, luchtwegproblemen, astma, chronische verkoudheid et cetera. Bovendien verbruikt u in een vochtig huis meer energie, omdat vochtige lucht moeilijker opwarmt.  

Hoe herken je een vochtig huis? 

In een vochtig huis hangt een bedompte lucht. Bovendien blijven de ruiten lang beslagen, zeker als het gaat om enkel glas. Op de muren ontstaan vocht- en schimmelplekken en het behang laat los. Vaak bladdert ook de verf af. Kortom: een vochtige woning is geen prettige woning. Wilt u weten hoe vochtig uw huis is? Doe dan eens een test met een hygrometer. Ligt de relatieve luchtvochtigheid in uw huis boven de tachtig procent, dan is uw huis te vochtig. Zestig tot zeventig procent is ideaal. 

Wat is huisstofmijt? 

Huisstofmijt is een nauwelijks zichtbaar, spinachtig beestje dat – zoals de naam al zegt – leeft in huisstof. Het gedijt het beste in een vochtige omgeving en voedt zich met huidschilfers van mensen en dieren. De huisstofmijt voelt zich erg prettig in een vochtig tapijt, op beschimmelde muren, in kussens, matrassen en knuffelbeesten. In vier van de vijf huizen is een schadelijke concentratie huisstofmijt aanwezig.  

Wat is het gevaar van huisstofmijt en wat kan ik ertegen doen? 

Huisstofmijt in uw woning veroorzaakt en verergert allergische reacties zoals astma, chronische bronchitis en longemfyseem. U kunt huisstofmijt nooit helemaal weren uit uw huis, maar u kunt wel voorkomen dat het een probleem wordt. Zorg in elk geval dat er zo weinig mogelijk stoffige en vochtige plekken ontstaan in huis. Vooral de combinatie van die twee is funest. Goed ventileren speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Ook helpt het regelmatig buitenhangen van uw beddengoed en het keren van uw matras. 

Is goed ventileren voor ouderen extra belangrijk? 

Vooral veel ouderen onderschatten het belang van ventileren, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl juist zij gevoelig zijn voor de gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan door een ongezonde binnenlucht. Ouderen hebben ook meer last van warmte in de zomer. Met in de nacht extra ventileren is de woning koeler te houden. Ventileren is voor ouderen dan ook extra belangrijk.  

En voor mensen met luchtwegaandoeningen? 

Het spreekt vanzelf dat ventileren extra belangrijk is voor mensen met aandoeningen aan de luchtwegen. De praktijk wijst echter uit dat zij zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s die zij lopen door het slecht ventileren van hun huis. Bijna de helft van deze mensen blijkt onvoldoende te ventileren. Een op de tien mensen met luchtwegaandoeningen denkt zelfs dat de gezondheidsrisico’s van een slecht binnenmilieu klein zijn.  

Haal ik door ventileren fijn stof naar binnen? Is dat schadelijk? 

Luchtvervuiling buiten bestaat voor een deel uit fijn stof, dat voornamelijk afkomstig is uit auto’s. Door te ventileren kan fijn stof uw woning binnenkomen. Maar zelfs als de buitenlucht vervuild is, is het verstandig om 24 uur per dag te ventileren. De lucht binnenshuis is namelijk bijna altijd slechter van kwaliteit dan de buitenlucht, zelfs als de buitenlucht veel uitlaatgassen bevat. Want binnenshuis wordt gekookt, gestookt, gedoucht en soms zelfs gerookt. Wel kunt u, als u langs een drukke weg woont, ervoor zorgen dat u vooral de ramen aan de achterkant van het huis gebruikt om te ventileren. Zo zorgt u dat de lucht die uw huis binnenkomt, zo min mogelijk vervuild is. 

Is een automatisch ventilatiesysteem niet gevaarlijk bij een calamiteit? 

Bij een calamiteit, bijvoorbeeld een grote brand of de ontsnapping van giftige stoffen uit een fabriek, adviseert de overheid de bevolking ramen en deuren te sluiten. Volg dat advies op, ook als uw huis is voorzien van een automatisch ventilatiesysteem. Zet daarnaast uw ventilatiesysteem op de laagste stand of haal als dat mogelijk is de stekker eruit. Sluit bovendien de ventilatieroosters. Dat is niet gevaarlijk, want er is voor die korte tijd voldoende zuurstof in huis aanwezig . 

Energiebesparing en ventileren, gaat dat wel samen? 

Het klinkt tegenstrijdig: ventileer uw huis 24 uur per dag en verbruik tegelijkertijd zo min mogelijk energie. Toch is het een goed advies, want door te ventileren voert u vocht af.  En droge lucht warmt sneller op dan vochtige lucht. Als u goed ventileert, gebruikt u dus minder energie en dat scheelt in uw portemonnee. 

Hoe werkt natuurlijke ventilatie? 

Natuurlijke ventilatie vindt plaats als u klapramen en ventilatieroosters iets openzet. Opent u klapramen en ventilatieroosters in combinatie met ventilatiekanalen die uitkomen op het dak of een buitenmuur, dan zorgt u voor een natuurlijke aan- en afvoer van lucht. Controleer of bestaande ventilatiekanalen niet met kranten zijn dichtgestopt, vervuild zijn door vogelnestjes en of de schuiven van ventilatieroosters open staan. Het is in elk geval belangrijk om de afvoer naar buiten 24 uur per dag open te laten staan; zo ontstaat er een constante luchtstroom en wordt de lucht regelmatig ververst. 

En mechanische ventilatie? 

Bij mechanische ventilatie wordt de lucht voortdurend ververst met behulp van een draaiende ventilator. De afvoerventielen, die de vervuilde lucht afzuigen, bevinden zich meestal in de keuken, de badkamer en het toilet. De frisse buitenlucht komt via klapramen en ventilatieroosters het huis binnen. Uiteraard is het bij mechanische ventilatiebelangrijk de luchttoevoer open te houden én te zorgen voor regelmatig onderhoud van de ventilatie-unit. Een slecht onderhouden of afgesteld ventilatiesysteem zorgt niet alleen voor een minder goede ventilatie, maar beperkt ook de energiebesparing.  

Laat een mechanisch ventilatiesysteem 24 uur per dag draaien. Zet hem op een hogere stand als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij koken en douchen of als er veel mensen in huis zijn. Zet het nooit helemaal uit, behalve bij calamiteiten buiten. 

Wat is balansventilatie? 

Balansventilatie wordt vaak toegepast in nieuwe, energiezuinige woningen. Bij deze vorm van ventilatie vindt de afvoer van binnenlucht en de aanvoer van buitenlucht mechanisch plaats. Het verschil met gewone mechanische ventilatie is het feit dat de binnenkomende lucht wordt opgewarmd en dat er in principe geen ventilatieroosters nodig zijn. Zorg er wel voor dat er altijd een raam open kan, om bijvoorbeeld na een feestje de extra vervuilde lucht snel te kunnen verversen. Het opwarmen van de buitenlucht gebeurt via een warmtewisselaar, die zorgt dat de uitgaande lucht zijn warmte afgeeft aan de binnenkomende lucht. Die heeft daardoor vrijwel dezelfde temperatuur als de lucht die zich al in huis bevindt. Dat is wel zo comfortabel. Bovendien bespaart u op deze manier energie. Vergeet niet de filters van de toe- en afvoerventielen regelmatig schoon te maken en elke paar jaar te vervangen. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing.  

Hoe kan ik slim ventileren? 

Goed ventileren is 24 uur per dag ventileren, mét aandacht voor energiebesparing. Zorg dus dat u de productie van vocht en verbrandingsgassen zo veel mogelijk beperkt, dat is de eerste winst. Dat betekent bijvoorbeeld dat u de badkamer enkele uren ventileert nadat u heeft gedoucht. En dat u geen overdaad aan kaarsen en wierook laat branden. Binnenshuis niet roken is natuurlijk advies nummer één. Het is niet nodig de ramen voortdurend wijd open te zetten, dat zou zorgen voor onnodig energieverbruik. Een constante, zwakke luchtstroom in uw huis is het beste. Zo wordt de lucht voortdurend ververst en verliest u de minste energie. Dit bereikt u door het gebruik van luchtroosters en andere ventilatiesystemen. Een raam dat voortdurend op een kier staat, is ook een goede en praktische oplossing.   

Ik hou mijn slaapkamerraam de hele dag open. Is dat verstandig? 

Stem de ventilatie af op de omstandigheden. Een voorbeeld: bent u niet op uw slaapkamer, beperk dan de ventilatie, maar zorg wel dat er altijd wat frisse lucht binnen kan komen. Een open klapraampje of ventilatierooster is al voldoende. Dit geldt ook voor andere ruimtes; ruim ventileren op het moment dat er niemand aanwezig is, is onnodig. Maar geeft u bijvoorbeeld een feestje, dan kan er gerust een extra raam open. Of schuif de ventilatieroosters iets meer open. Kortom: ventileer met verstand. 

Moeten de ventilatieroosters altijd open staan? 

Ja, in elk geval een klein stukje. Zorg wel dat u de roosters elk jaar een keer schoonmaakt met een stofzuiger; vuile roosters laten de lucht minder goed door. Dat geldt ook voor de ventielen in de luchtafvoeren van keuken, wc en badkamer.  

Ik heb geen ventilatieroosters; is dat een probleem? 

Op zichzelf niet, maar het verplicht u wel bewuster om te gaan met ventilatie. Laat in dat geval voortdurend een klapraampje open staan. Een groter raam op een kier kan ook, maar zorg dan voor een antifotoinbraakstang of een speciaal slot.  

Moet de afzuigkap altijd aanstaan als ik kook? 

Ja, en laat hem na het koken nog een uur aanstaan, zodat overtollig vocht naar buiten kan. Zorg wel voor een regelmatige reiniging van uw afzuigkap. Metalen filters kunt u schoonmaken met een sopje en kunststof filters moet u na enige tijd vervangen. Doet u dat niet, dan daalt de capaciteit van de luchtafvoer. Met een ongezonde lucht als gevolg. 

Medehuurderschap

Met dit informatieblad informeren wij u graag over medehuurderschap. Wat is medehuurderschap, hoe wordt u medehuurder en wat zijn de rechten en plichten van medehuurders?  

Wat is medehuurderschap 

  • Er is sprake van medehuur als meerdere mensen de huurovereenkomst hebben getekend. 
  • Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is de partner automatisch medehuurder. Het hoofdverblijf van de echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner moet hier wel de woning van de huurder zijn.  
  • Bij samenwonen zonder geregistreerd partnerschap of huwelijk is er pas sprake van medehuurderschap wanneer Habion of de kantonrechter de medehuurder erkend heeft.  
  • Kinderen zijn in principe geen medehuurder. In het algemeen is hier namelijk geen sprake van een duurzame en gemeenschappelijke huishouding. Pas wanneer het kind rond de leeftijd van 35 jaar is, kan er sprake zijn van duurzaam samenwonen, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van mantelzorg. 
  • Broers en zussen zijn niet automatisch medehuurder.  

Wat is een duurzame gemeenschappelijke huishouding?  

Wanneer er aantoonbaar meerdere personen in dezelfde woning samen zorg dragen voor gemeenschappelijke kosten binnen de huishouding.  

Hoe wordt u medehuurder?  

Woont u minimaal twee jaar samen met de huurder in het hoofdverblijf van deze huurder en voert u met deze een duurzame en gemeenschappelijke huishouding? Kunt u dit aantonen door middel van een uittreksel uit het bevolkingsregister? Biedt uw inkomen daarnaast voldoende draagkracht om de huur te kunnen betalen? En heeft het medehuurderschap niet als doel om op korte termijn zelf hoofdhuurder te worden? Dan kunt u Habion schriftelijk verzoeken om medehuurder te worden.  

Verplichtingen medehuurder 

Als medehuurder heeft u dezelfde verplichtingen als de huurder. U bent beiden verantwoordelijk voor aanpassingen en/of schade aan de woning. Daarnaast bent u als medehuurder tevens verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de huur en de eventuele gevolgen voor het uitblijven hiervan.  

Beëindiging medehuurderschap 

Wanneer de hoofd- en medehuurder niet langer meer in dezelfde woning willen verblijven, dan kunnen zij zelf beslissen wie er in de woning woonachtig blijft.  

Wordt hier geen gezamenlijke oplossing voor gevonden, dan zal de kantonrechter uitspraak doen over wie er in de woning mag blijven wonen. Bij beëindiging van het medehuurderschap dient u te allen tijde Habion op de hoogte te stellen. Vervolgens wordt het huurcontract aangepast op de juiste tenaamstelling.  

Niet akkoord met wijziging automatische incasso?

Als u niet akkoord gaat met de wijziging van de automatische incasso van Onze Woning naar Habion, kunt u dit op twee manieren bij ons kenbaar maken:
Schriftelijk naar Habion, postbus 35030, 3005 DA Rotterdam of digitaal via een mailtje naar woonservice@habion.nl.

U kunt tot 4 weken na dagtekening van deze brief bezwaar maken. Als wij uw bezwaar hebben ontvangen krijgt u van ons binnen 2 weken een ontvangstbevestiging hiervan en zullen wij de incasso stopzetten. U moet dan wel de huur handmatig aan ons blijven overmaken.

Huur betalen

Ieder jaar passen wij de netto huur – dat is de kale huur zonder servicekosten – aan. Met hoeveel procent wij uw netto huur verhogen, is afhankelijk van wat u van ons huurt.

Voor 1 mei van ieder jaar ontvangt u van ons een brief met de nieuwe huurprijs. De huurverhoging gaat altijd in per 1 juli – behalve als u bezwaar heeft gemaakt of er andere afspraken gelden.

Voor sociale huurwoningen bepaalt de overheid ieder jaar hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. Binnen deze grenzen maken wij keuzes welke huurverhogingen wij toepassen. We kijken bijvoorbeeld naar uw huidige huurprijs bij het bepalen van het percentage waarmee uw huur stijgt. Voor vrije sectorwoningen geldt geen maximale huurverhoging.

Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de huuraanpassing, dan kunt u bezwaar maken.

Graag wijzen wij u op de website: www.huurcommissie.nl voor meer informatie over de procedures van bezwaar maken tegen de huuraanpassing evenals het formulier “bezwaarschrift huurverhoging”. Dit formulier kunt u downloaden, invullen en bij ons indienen. Wij toetsen uw bezwaar aan de geldende wet- en regelgeving.

Betaling van de huur
De betaling van de maandelijkse huur kunt u op diverse manieren aan ons voldoen.

Per automatische incasso
Met een machtigingsformulier machtigt u ons om de huur iedere maand automatisch van uw bank af te laten schrijven. Bij deze wijze van betalen voorkomt u dat er maandelijks een bedrag van € 3,- in rekening wordt gebracht voor het niet automatisch betalen.
Extra gemak door automatische afschrijving.
Bij aanpassingen in de huurprijs passen wij het bedrag voor u aan.
Bij verhuizing stopt de automatische incasso vanzelf.
Voorkomen van € 3,- kosten voor het niet automatisch betalen.

Via I-deal betalen
Voor uw gemak bieden wij u ook aan om de huur te betalen via I-deal. U kunt dit bij ons aangeven.

Handmatige betaling
Wenst u het bedrag van de huur toch liever handmatig aan ons over te maken? Dan kan dat uiteraard ook. U kunt het bedrag van de huur dan voor de eerste dag van de nieuwe maand aan ons overmaken.

Ons bankrekeningnummer is: NL05INGB0000311300 van de ING Bank.
Ten name van Habion in Utrecht.
Kenmerk van de betaling is uw woonadres.
De huur kan eventueel ook via pinbetaling op ons kantoor voldaan worden.

Huurachterstand
Ontvangen wij de huur niet op tijd en heeft u geen contact met ons opgenomen, dan gaan wij over tot het sturen van een herinnering.

Voorkom een betalingsachterstand
Wanneer het door omstandigheden niet mogelijk is uw huur tijdig te voldoen, dan verzoeken wij u zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Komt u langs op kantoor of belt u voor een afspraak via telefoonnummer 010 – 422 80 60. Zo voorkomt u een betalingsachterstand en bijkomende kosten. Wij nodigen u dan uit voor een gesprek op ons kantoor. In dit gesprek gaan we bekijken wat voor u de mogelijkheden zijn. In sommige gevallen kunnen we een betalingsregeling treffen of uitstel van betaling geven.

Herinnering
Wanneer u de huur niet tijdig overmaakt, dan ontvangt u van ons een herinnering. U krijgt hier de mogelijkheid om alsnog de huur te voldoen en een achterstand te voorkomen. Wanneer u op dit verzoek niet reageert door middel van een betaling, dan ontvangt u van ons een schriftelijke aanmaning.

Contact
Voordat we de openstaande vordering uit handen geven aan een deurwaarder willen wij graag met u in contact treden. Dit doen we om extra deurwaarderskosten, die voor uw rekening gaan komen, te voorkomen. Wij hechten veel waarde aan dit contact omdat het vaak een duidelijk beeld geeft van wat er aan de hand is. Soms kunnen we doorverwijzen naar schuldhulpverlening. Wanneer het ons niet lukt om contact met u te krijgen, moeten we de vordering doorsturen naar de deurwaarder.

Beëindiging huurovereenkomst
Bij achterstanden kan de kantonrechter de huurovereenkomst ontbinden. Alle kosten die dit met zich meebrengt komen voor uw rekening. Wanneer er na deze procedure nog geen betaling heeft plaatsgevonden, dan kan de deurwaarder overgaan tot ontruiming van de woning. U komt hierna niet meer in aanmerking voor een woning in de regio Rotterdam. Voorkom dat het zover komt en neem bij betalingsproblemen altijd contact met ons op.

Huurtoeslag
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten die u kunt aanvragen bij de belastingdienst. De belastingdienst kijkt naar de verhouding tussen uw inkomsten en de hoogte van uw huur.
Op de website www.toeslagen.nl vindt u alle benodigde informatie met betrekking tot de huurtoeslag.
Eén van de vereisten is dat u staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (gemeente) op het adres waar u huurtoeslag voor aanvraagt. Daarvoor heeft u een verhuurdersverklaring van Habion nodig.

"*" geeft vereiste velden aan



Toestemming doorlopende automatische incasso of wijzigen/toevoegen rekeningnummer. Maak een keuze uit één van de twee onderstaande opties*


Geeft u uw wijziging vóór de 15de van de maand aan ons door, dan gaat uw wijziging in per de 1e van de maand erop. Geeft u dit na de 15de van de maand door, dan zal uw wijziging ingaan op de 1ste, maar dan 2 maanden later.

Als u het niet eens bent met de automatische afschrijving, heeft u 56 dagen de tijd om uw bank opdracht te geven het bedrag terug te boeken. Vraag uw bank naar de voorwaarden.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.