Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

Met dit formulier vraagt u Habion toestemming voor een verandering (ZAV) die u zelf wilt gaan aanbrengen in uw woning. U beschrijft op dit formulier wat u wilt veranderen en hoe u dit wilt uitvoeren en sluit eventuele bouwtekeningen en een lijst met te gebruiken materialen bij.

Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

  • Hierbij vraag ik Habion toestemming voor het aanbrengen van onderstaande door mij- zelf aan te brengen verandering(en) in mijn woning.

  • Bij dit formulier horen de volgende bijlagen: (bijvoorbeeld situatieschets, offerte, lijst van te gebruiken materialen etc.)

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
    • Sleep bestanden hierheen of
      Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
      • Sleep bestanden hierheen of
        Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.

        Regel uw huuropzegging online

        U heeft een ander huis gevonden. Daar komt best wat bij kijken. Hieronder leest u wat er zoal afgehandeld wordt wanneer u gaat verhuizen, dit met betrekking tot uw oude woning.

        Opzeggen Oude Woning

        Opzeggen van de huur bij Habion kan elke werkdag van de maand. De opzegtermijn hiervoor bedraagt één maand. Om de oude woning op te zeggen, verzoeken wij u het formulier Huuropzegging in te vullen en op sturen of te mailen naar woonservice@habion.nl of bij ons af te geven. Hebben wij de huuropzegging ontvangen dan ontvangt u hiervan een bevestiging. Tot de datum van de sleuteloverdracht bent u ons de huur van uw oude woning verschuldigd.

        Controle woning

        Op het moment dat wij uw huuropzegging hebben ontvangen maken wij met u een afspraak voor de controle van uw woning. Hierin controleren wij de staat van de oude woning. Wij verwachten dat u de woning in goede staat en geheel ontruimd aan ons teruggeeft. De opzichter zal een rapport maken van zijn bevindingen. Hierin staat eventueel ook vermeld, wat er nog aan de woning gedaan of hersteld moet worden.

        Eindinspectie

        Op de dag van de sleuteloverdracht vindt er een eindinspectie plaats. De opzichter controleert of de aanpassingen van de eerste controle juist zijn uitgevoerd. Is alles in orde dan wordt hier ook een rapport van gemaakt en neemt de opzichter de sleutels in ontvangst.

        Verhuizen en zav

        Gaat u verhuizen en heeft u zelf veranderingen aangebracht in de woning? Wij verwachten dat u de woning geheel ontruimd en in goede staat aan ons aflevert en dus ook aan de nieuwe bewoners. In principe keren wij geen vergoedingen uit voor aanpassingen aan de woning. Alleen in uitzonderlijke gevallen, waar er sprake is van een aanzienlijke verbetering, kan Habion besluiten om wel tot vergoeding over te gaan. Wanneer de nieuwe bewoner ervoor kiest om de zelfaangepaste veranderingen over te nemen dan gaan de plichten omtrent deze aanpassingen over op de nieuwe bewoner.

        Overname van goederen

        Het kan zijn dat de nieuwe bewoner goederen van de vertrekkend bewoner wil overnemen. Dat mag. Habion zit hier niet tussen. Het is een overname tussen huurders onderling. Habion is dan ook niet aansprakelijk voor de achtergelaten goederen. Voor het regelen van het overnemen van goederen kunt u gebruik maken van het overnameformulier. Dit moet u wederzijds tekenen.

        Energie en verzekeringen

        Vergeet niet uw energieleverancier en verzekeraar op de hoogte te stellen van uw verhuizing.

        Regel uw huuropzegging online

        Hieronder kunt u uw huuropzegging online regelen:

        Huren in een VvE

        Uw huurwoning maakt deel uit van een gebouw met zowel huur- als koopwoningen. Dat betekent dat u woont in een zogenaamd ‘VVE-complex’. Niet alle appartementen zijn van Habion, er zijn ook particuliere eigenaren. In een gemengd complex gelden speciale regels. Hieronder leest u daar meer over.  

        De complexen 

        De VVE-complexen zijn: 

        Ajaxstraat/Apollostraat en de Thesseusstraat. 

        Vereniging van Eigenaren  

        De wet bepaalt dat voor een gemengd complex een Vereniging van Eigenaren (VvE) moet worden opgericht. De VvE bestaat dan uit de individuele eigenaren van de koopappartementen en Habion als eigenaar van de huurwoningen. De VvE wordt beheerd door een beheerder die door de VvE is aangesteld. Het doel van de VvE is het beheren van de algemene delen van het complex zoals het dak, de liften, het buitenschilderwerk, de installaties, de trappenhuizen, de hal en de tuin. Dus eigenlijk alles wat zich buiten de muren van uw appartement bevindt. U als huurder bent geen lid van de VvE, maar dient zich wel te houden aan de regels die gelden binnen de VvE.  

         Huishoudelijk reglement 

        Binnen de VvE worden meestal de belangrijkste regels vastgesteld in een splitsingsakte en eventueel een huishoudelijk reglement. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld de kleur van en soort zonneschermen, het verbod op het plaatsen van plantenbakken op de galerij, te gebruiken materialen op de vloeren en de afspraken over het plaatsen van fietsen in de gemeenschappelijke ruimten. Voor huurders zijn de belangrijkste regels vastgelegd in de huurvoorwaarden en in de zogenaamde huisregels. Het is de taak van Habion om ervoor te zorgen dat het huishoudelijk reglement van een VvE goed aansluit op de huisregels.  

         Alle eigenaren en bewoners moeten zich aan deze regels houden. Wie de regels overtreedt, of dat nu een eigenaar of een huurder is, kan een waarschuwing krijgen en in uitzonderlijke gevallen een boete. Nieuwe huurders ontvangende de geldende huisregels bij het tekenen van de huurovereenkomst.  

         Wat betekent dit voor u als huurder?  

        Niet zo veel. In een gemengd complex is een aantal zaken anders geregeld dan in een complex met alleen huurwoningen. In de praktijk merkt u daar als huurder niet veel van. U kunt met al uw vragen gewoon bij Habion terecht. Als dat nodig is, bespreken wij vervolgens zaken binnen de VvE. Uw reparatieverzoeken geeft u deze door aan Onderhoudsbedrijf Jurriëns, bereikbaar op telefoonnummer  

        088  030 14 37 van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur. Voor spoedmeldingen zijn zij 24 uur, 7 dagen per week bereikbaar op dit nummer. 

         Onderhoud 

        Beslissingen over onderhoud, zoals het vervangen of herstellen van het dak van het gebouw, het schilderwerk, de lift of de buitendeuren, kan Habion niet alleen nemen. Dat doen alle eigenaren gezamenlijk.  

         Dergelijke besluiten worden genomen in de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Als huurder van Habion kunt u hier niet aan deelnemen. Habion behartigt als eigenaar uw en haar eigen belangen in de Vereniging van Eigenaren.  

         De VvE ontvangt maandelijks van de eigenaren een bijdrage voor bijvoor-beeld reparaties van de algemene ruimten, voor liftonderhoud, schilderwerk of verzekeringen. Daarmee zorgt de VvE dat het pand goed onderhouden blijft. De VvE moet ook rekening houden met toekomstig (groot) onderhoud en daarvoor een reservefonds in stand houden.  

         Heeft u een reparatieverzoek voor een gemeenschappelijk deel van het complex, bijvoorbeeld de verlichting in de hal of een defect aan de buitendeur, dan kunt u dit aan Jurriens/Coen Hagedoorn doorgeven.  

         Schoonmaak en tuinonderhoud  

        De schoonmaak van de hal en het portiek in een gemengd complex met een VvE wordt doorgaans ook door de Vereniging van Eigenaren geregeld, net als de glasbewassing en het onderhoud van de gezamenlijke binnentuinen als daarvan sprake is.  

         Servicekosten  

        Als huurder betaalt u servicekosten. Indien van toepassing worden hiervan onder andere de schoonmaak en het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin betaald. De afrekening van de servicekosten voor de huurders verzorgt Habion 

        Vertegenwoordiging in de VvE  

        Er zijn verschillende manieren waarop u zich als huurder in de VvE kunt laten horen, zoals door contact met ons op te nemen als u vragen/suggesties heeft of via de bewonerscommissie. Deze commissie behartigt uw belangen bij Habion en Habion behartigt uw belangen dan weer binnen de VvE.  

        Overigens beveelt Habion bewonerscommissies en VvE’s aan om met elkaar in gesprek te gaan over zaken die in hun complex spelen. Bijvoorbeeld door jaarlijks gezamenlijk een complexronde te lopen of een gezamenlijke koffieochtend te organiseren.  

        Heeft uw complex nog geen bewonerscommissie, geef u dan op voor het formeren van een commissie. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij Habion, via telefoonnummer 010 – 422 80 60. 

        Verzekering 

        De VvE is verplicht een opstalverzekering (inclusief glasverzekering) en WA-verzekering voor het gebouw af te sluiten. Uw inboedel dient u zelf te verzekeren. Als u een luxe keuken, badkamer of bijvoorbeeld een parketvloer in uw appartement aanbrengt, dient u dit in sommige gevallen apart mee te verzekeren bij uw inboedelverzekering. 

        Bewonersparticipatie

        De stem van de huurder

        U bent als bewoner erg belangrijk voor ons en wij hechten dan ook veel waarde aan uw stem. Schroom dan ook niet om met ons in contact te treden wanneer u opmerkingen of vragen heeft. Samen kunnen wij zorgen voor een optimale leefomgeving en wij horen uw meningen en ideeën graag.

        Individuele huurders

        Als individuele huurder kunt u altijd terecht met uw vragen, klachten en/of opmerkingen. Samen met u kijken wij naar een passende oplossing voor uw probleem of klacht en geven wij de informatie die u nodig heeft.

        Complexcommissies

        Woont u met meerdere bewoners in een woongebouw dan is de kans groot dat hier een Complexcommissie actief is. Habion overlegt met deze vertegenwoordigers wanneer het gaat om de belangen van de bewoners. Ook hier geldt dat we altijd samen kijken naar wat er speelt binnen het woongebouw en wat wij kunnen doen om de leefomgeving zo prettig mogelijk te maken.

        Huurdersplatform 110-Morgen

        Het Huurdersplatform is een vertegenwoordiging van de huurders die zich verenigd hebben om de belangen van alle huurders van Habion in de wijk 110-Morgen te bedienen. Zij voert op managementniveau overleg met Habion over algemene huurderszaken. In een samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd over welke onderwerpen het Huurdersplatform instemmingsrecht, adviesrecht of informatierecht heeft.

        Heeft u vragen over ons beleid of wilt u graag zaken inbrengen dan kunt u contact opnemen met het Huurdersplatform via: info@huurdersplatform110morgen.nl.

        Lid worden bij het Huurdersplatform

        Loopt u maar al te vaak over van de goede ideeën en laat u graag uw stem horen? Vindt u het prettig om het belang van een grote groep bewoners te behartigen? Wordt dan kosteloos lid van het Huurdersplatform. Het huurdersplatform is altijd op zoek naar inspirerende mensen die willen meehelpen.

        Samen komen we verder! Om lid te worden kunt u een mail sturen naar: info@huurdersplatform110morgen.nl of langskomen bij het kantoor aan het Minervaplein 96.

        Meer informatie vindt u op de website van het huurdersplatform

        Buurtactiviteiten

        Lijkt het u ook leuk om eens met de mensen uit uw wijk, straat, plein of appartementencomplex een activiteit te organiseren? Heeft u zin om de banden met de bewoners in uw omgeving wat meer aan te halen? Neemt u contact met ons op voor de mogelijkheden, wellicht kunnen wij u helpen of ondersteunen.

        wil ik vragen om een link naar onze website op de pagina https://www.habion.nl/woonservice/ te vermelden.

        Zelf klussen? Regel het online

        Wij kunnen ons voorstellen dat u de woning wilt aanpassen aan uw persoonlijke wensen. Dit draagt namelijk bij aan uw wooncomfort. Wel gelden hier een aantal voorwaarden en regels voor. Deze regels zijn gemaakt om duidelijkheid te scheppen en verrassingen achteraf te voorkomen. U bent verplicht om iedere gewenste wijziging aan de woning schriftelijk door te geven. Dit kan door het formulier Aanvraag Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV) in te vullen of door een e-mail te sturen.  U vindt het formulier onderaan deze pagina.

         Algemene regels met betrekking tot zelf aangebrachte veranderingen in de woning 

        • De verandering moet u op een technisch verantwoorde wijze aanbrengen. 
        • De verandering mag niet leiden tot een vermindering van de verhuurbaarheid of een waardedaling van de woning.  
        • De verandering moet voldoen aan veiligheidsvoorschriften, hygiëne-eisen, eisen van het bouwbesluit en eventuele gemeentelijke verordeningen. 
        • U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de aangebrachte veranderingen. 
        • Eventuele schade die ontstaat tijdens de verwijdering van de verandering moet u zelf herstellen. 

         Habion Woonservice neemt uw verzoek tot verbouwing of wijziging graag in behandeling en zal dan vooral letten op:  

        • (Bouw-)Technische veiligheid 
        • Verhuurbaarheid  
        • (Geluids-)Overlast* 

         *Bijvoorbeeld bij het plaatsen van harde vloerbedekking is een ondervloer met een TNO certificaat en  een geluidsreductie van minimaal 12 dB vereist.  

        Toestemming of niet 

        Binnen 14 dagen krijgt u van ons bericht of het uitvoeren van uw aanpassing akkoord is. Wij onderhouden de aanpassing niet en pas bij het verlaten van de woning wordt beoordeeld of de aanpassing kan blijven zitten. Bij een afwijzing zal Habion dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken.  

        Verhuizen 

        Gaat u verhuizen en heeft u zelf veranderingen aangebracht in de woning? Wij verwachten dat u de woning geheel ontruimt en u de woning in verhuurbare staat aan ons aflevert. Als de aanpassing technisch in orde is en de verhuurbaarheid niet schaadt, mag deze achterblijven. Wij keren in principe geen vergoedingen uit voor aanpassingen aan de woning. 

        Verzekering 

        Vergeet u niet bij een zelf aangebrachte verandering contact op te nemen met uw verzekeraar. De aanpassing kan namelijk gevolgen hebben voor uw inboedelpolis. Daarnaast heeft u voor een bouwkundige verandering een eigen opstalpolis nodig. Habion is niet aansprakelijk en verzekerd voor eventuele gevolgen voortvloeiend uit de door u aangepaste wijzigingen aan de woning.  

        Vul hier het formulier Aanvraag Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV) in:

        Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

        • Hierbij vraag ik Habion toestemming voor het aanbrengen van onderstaande door mij- zelf aan te brengen verandering(en) in mijn woning.

        • Bij dit formulier horen de volgende bijlagen: (bijvoorbeeld situatieschets, offerte, lijst van te gebruiken materialen etc.)

        • Sleep bestanden hierheen of
          Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
          • Sleep bestanden hierheen of
            Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
            • Sleep bestanden hierheen of
              Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.

              Openingstijden en (telefonische) bereikbaarheid

              Ons kantoor aan het Minervaplein is te bezoeken van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12:30 uur. U kunt ons op deze tijden ook telefonisch bereiken. Let op: heeft u een storing of reparatieverzoek? Dan dient u dat middels onderstaande button rechtstreeks in te plannen bij onderhoudsbedrijf Jurriëns:

              Storing / reparatie melden

              Routebeschrijving

              Bezoekadres

              Minervaplein 1
              3054 SK Rotterdam

              Correspondentieadres

              Postbus 35030
              3005 DA Rotterdam

              Contact

              Telefoon (010) 422 80 60
              E-mail woonservice@habion.nl

              Openingstijden

              maandag t/m vrijdag
              van 08:30 uur – 12:30 uur

              Met het openbaar vervoer

              Tramlijn 4 bij halte Bergse Dorpsstraat uitstappen, en dan 7 minuten lopen in noordelijke richting op de Bergse Dorpsstraat naar de Grindweg, sla linksaf naar de Argonautenweg, sla rechtsaf naar de Junolaan, sla linksaf naar het Minervaplein.

              Buslijn 35 van RET bij halte Argonautenweg uitstappen. U bevindt zich ter hoogte van de Hectorstraat. Loop deze straat in, vervolgens rechts af naar het Minervaplein.

              Buslijn 174 bij halte Minervaplein uitstappen, u bevindt zich op het plein, ons kantoor zit aan de overkant van het plein.

              Met de auto
              Uw auto kunt u parkeren rondom ons kantoor (gratis) parkeren. Vanaf hier kunt u naar het Minervaplein lopen waar de hoofdingang van ons kantoor zich bevindt.

              Adres voor navigatiesysteem
              Minervaplein 1
              3054 SK Rotterdam