Ventileren

Ventileren, waarom eigenlijk? 

Een goede en gezonde lucht in huis is belangrijk voor uw gezondheid. Ventilatie zorgt ervoor dat vervuilde lucht wordt afgevoerd en schone lucht het huis binnenkomt. Zo kunt u gezondheidsproblemen voorkomen. Ook blijft uw huis op deze manier in een betere staat, omdat het minder vochtig is.  

 Ventileren we genoeg? 

Nee, meestal niet. Zo’n tachtig procent van alle woningen bevat dan ook een schadelijke concentratie huisstofmijt en bijna twintig procent heeft last van vochtplekken en/of zichtbare schimmels. Slechts vijf procent van de Nederlanders ziet de lucht in zijn eigen huis als een probleem, terwijl de kwaliteit in veel gevallen dus onder de maat is.  

 Een raam open, dat is toch voldoende? 

Veel mensen denken dat het voldoende is om een paar uur een raam open te zetten. TNO-onderzoek heeft echter aangetoond dat het effect hiervan op de luchtkwaliteit snel verdwenen is, zelfs al een halfuur na het sluiten van het raam. Verwar het tijdelijk luchten van uw huis dus niet met ventileren. Want ventileren doe je 24 uur per dag.  

Waarom 24 uur per dag? 

Als u continu ventileert, krijgen vocht, schimmels en huisstofmijt minder kans. Bovendien bespaart u op die manier op uw stookkosten, hoe vreemd dat misschien op het eerste gezicht ook klinkt. Het verwarmen van een woning met een vochtig binnenklimaat kost meer energie dan het verwarmen van een woning die van binnen droog is. Dus als u continu ventileert, hoeft u uiteindelijk minder te stoken.  Uiteraard hoeft u niet 24 uur per dag uw ramen helemaal open te zetten; er zijn voldoende praktische manieren om ook op andere manieren goed te ventileren. Laat bijvoorbeeld de ventilatieroosters in de ramen altijd een stukje open. Heeft u geen roosters, hou dan altijd een (klap)raam op een kiertje, uiteraard met anti-inbraakstang of een speciaal slot. Beschikt u over een mechanisch ventilatiesysteem, zorg dan dat het altijd aanstaat.   

Wat zijn de gevolgen van verkeerd of onvoldoende ventileren? 

Verkeerd of onvoldoende ventileren zorgt voor een ongezonde atmosfeer in uw woning. Vocht en schadelijke stoffen hopen zich op en uw huis wordt een verzamelplaats voor onder andere schimmels, huisstofmijt en gassen. Hierdoor kunnen gezondheidsklachten ontstaan, zoals benauwdheid, allergie, hoesten, hoofdpijn, ademhalingsproblemen en chronische verkoudheid. Ook neemt het concentratievermogen af. Daarnaast tast vocht uw huis aan. Behang krult op, verf bladdert af en de levensduur van houten kozijnen en meubels neemt af. 

Hoe hou ik in de zomer de temperatuur in huis op een aangenaam niveau? 

Ventileren kan ook helpen om de temperatuur in huis op warme dagen niet te veel te laten oplopen. Zorg ’s nachts voor extra ventilatie, zodat u ’s ochtends een afgekoeld huis heeft. Begin in elk geval niet te snel aan een airco, want de sterke wisselingen van temperatuur zijn niet gezond. Bovendien is een airco een echte energievreter.  

Hoe ontstaat ongezonde lucht in uw woning? 

Ongezonde lucht ontstaat in veel gevallen door factoren die u zelf in de hand heeft. Vocht bijvoorbeeld komt vrij bij activiteiten als koken, douchen en afwassen. Het is belangrijk vocht af te voeren, want als de lucht teveel vocht bevat krijgen schimmels en huisstofmijt vrij spel. Het afvoeren van vocht moet dan ook prioriteit nummer één zijn. Daarnaast vervuilen we ook zelf het binnenmilieu. We transpireren, ademen kooldioxide uit, klussen in huis zoals verven en lijmen en sommige mensen roken. Dat laatste is de sterkste vervuiler van de binnenlucht.  Maar ook een slecht functionerende geiser of een geiser zonder rookgasafvoer kan de oorzaak zijn van een ongezonde atmosfeer, omdat er op die manier veel vocht en verbrandingsgassen in de lucht komen. Ook kunnen er chemische stoffen, zoals weekmakers en radon, vrijkomen uit bouwmaterialen en installaties.  

Hoe ontstaat vocht in huis? 

Een vochtige lucht ontstaat niet alleen door koken en douchen, maar bijvoorbeeld ook door optrekkend vocht uit kruipruimtes, lekkages of doorslaande muren. Daarnaast zijn we ook zelf debet aan het vocht in de lucht, omdat we ademen en transpireren. Hoe we het vocht in de lucht kunnen beperken is inmiddels duidelijk: 24 uur per dag ventileren. 

Wat zijn de gevolgen van vocht? 

Vocht is een belangrijke oorzaak van een ongezonde lucht in woningen. Vochtige lucht is op zichzelf niet zo’n probleem, maar het vormt een voedingsbodem voor schimmels en huisstofmijt. De gevolgen daarvan zijn inmiddels bekend: allergieën, luchtwegproblemen, astma, chronische verkoudheid et cetera. Bovendien verbruikt u in een vochtig huis meer energie, omdat vochtige lucht moeilijker opwarmt.  

Hoe herken je een vochtig huis? 

In een vochtig huis hangt een bedompte lucht. Bovendien blijven de ruiten lang beslagen, zeker als het gaat om enkel glas. Op de muren ontstaan vocht- en schimmelplekken en het behang laat los. Vaak bladdert ook de verf af. Kortom: een vochtige woning is geen prettige woning. Wilt u weten hoe vochtig uw huis is? Doe dan eens een test met een hygrometer. Ligt de relatieve luchtvochtigheid in uw huis boven de tachtig procent, dan is uw huis te vochtig. Zestig tot zeventig procent is ideaal. 

Wat is huisstofmijt? 

Huisstofmijt is een nauwelijks zichtbaar, spinachtig beestje dat – zoals de naam al zegt – leeft in huisstof. Het gedijt het beste in een vochtige omgeving en voedt zich met huidschilfers van mensen en dieren. De huisstofmijt voelt zich erg prettig in een vochtig tapijt, op beschimmelde muren, in kussens, matrassen en knuffelbeesten. In vier van de vijf huizen is een schadelijke concentratie huisstofmijt aanwezig.  

Wat is het gevaar van huisstofmijt en wat kan ik ertegen doen? 

Huisstofmijt in uw woning veroorzaakt en verergert allergische reacties zoals astma, chronische bronchitis en longemfyseem. U kunt huisstofmijt nooit helemaal weren uit uw huis, maar u kunt wel voorkomen dat het een probleem wordt. Zorg in elk geval dat er zo weinig mogelijk stoffige en vochtige plekken ontstaan in huis. Vooral de combinatie van die twee is funest. Goed ventileren speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Ook helpt het regelmatig buitenhangen van uw beddengoed en het keren van uw matras. 

Is goed ventileren voor ouderen extra belangrijk? 

Vooral veel ouderen onderschatten het belang van ventileren, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl juist zij gevoelig zijn voor de gezondheidsproblemen die kunnen ontstaan door een ongezonde binnenlucht. Ouderen hebben ook meer last van warmte in de zomer. Met in de nacht extra ventileren is de woning koeler te houden. Ventileren is voor ouderen dan ook extra belangrijk.  

En voor mensen met luchtwegaandoeningen? 

Het spreekt vanzelf dat ventileren extra belangrijk is voor mensen met aandoeningen aan de luchtwegen. De praktijk wijst echter uit dat zij zich onvoldoende bewust zijn van de risico’s die zij lopen door het slecht ventileren van hun huis. Bijna de helft van deze mensen blijkt onvoldoende te ventileren. Een op de tien mensen met luchtwegaandoeningen denkt zelfs dat de gezondheidsrisico’s van een slecht binnenmilieu klein zijn.  

Haal ik door ventileren fijn stof naar binnen? Is dat schadelijk? 

Luchtvervuiling buiten bestaat voor een deel uit fijn stof, dat voornamelijk afkomstig is uit auto’s. Door te ventileren kan fijn stof uw woning binnenkomen. Maar zelfs als de buitenlucht vervuild is, is het verstandig om 24 uur per dag te ventileren. De lucht binnenshuis is namelijk bijna altijd slechter van kwaliteit dan de buitenlucht, zelfs als de buitenlucht veel uitlaatgassen bevat. Want binnenshuis wordt gekookt, gestookt, gedoucht en soms zelfs gerookt. Wel kunt u, als u langs een drukke weg woont, ervoor zorgen dat u vooral de ramen aan de achterkant van het huis gebruikt om te ventileren. Zo zorgt u dat de lucht die uw huis binnenkomt, zo min mogelijk vervuild is. 

Is een automatisch ventilatiesysteem niet gevaarlijk bij een calamiteit? 

Bij een calamiteit, bijvoorbeeld een grote brand of de ontsnapping van giftige stoffen uit een fabriek, adviseert de overheid de bevolking ramen en deuren te sluiten. Volg dat advies op, ook als uw huis is voorzien van een automatisch ventilatiesysteem. Zet daarnaast uw ventilatiesysteem op de laagste stand of haal als dat mogelijk is de stekker eruit. Sluit bovendien de ventilatieroosters. Dat is niet gevaarlijk, want er is voor die korte tijd voldoende zuurstof in huis aanwezig . 

Energiebesparing en ventileren, gaat dat wel samen? 

Het klinkt tegenstrijdig: ventileer uw huis 24 uur per dag en verbruik tegelijkertijd zo min mogelijk energie. Toch is het een goed advies, want door te ventileren voert u vocht af.  En droge lucht warmt sneller op dan vochtige lucht. Als u goed ventileert, gebruikt u dus minder energie en dat scheelt in uw portemonnee. 

Hoe werkt natuurlijke ventilatie? 

Natuurlijke ventilatie vindt plaats als u klapramen en ventilatieroosters iets openzet. Opent u klapramen en ventilatieroosters in combinatie met ventilatiekanalen die uitkomen op het dak of een buitenmuur, dan zorgt u voor een natuurlijke aan- en afvoer van lucht. Controleer of bestaande ventilatiekanalen niet met kranten zijn dichtgestopt, vervuild zijn door vogelnestjes en of de schuiven van ventilatieroosters open staan. Het is in elk geval belangrijk om de afvoer naar buiten 24 uur per dag open te laten staan; zo ontstaat er een constante luchtstroom en wordt de lucht regelmatig ververst. 

En mechanische ventilatie? 

Bij mechanische ventilatie wordt de lucht voortdurend ververst met behulp van een draaiende ventilator. De afvoerventielen, die de vervuilde lucht afzuigen, bevinden zich meestal in de keuken, de badkamer en het toilet. De frisse buitenlucht komt via klapramen en ventilatieroosters het huis binnen. Uiteraard is het bij mechanische ventilatiebelangrijk de luchttoevoer open te houden én te zorgen voor regelmatig onderhoud van de ventilatie-unit. Een slecht onderhouden of afgesteld ventilatiesysteem zorgt niet alleen voor een minder goede ventilatie, maar beperkt ook de energiebesparing.  

Laat een mechanisch ventilatiesysteem 24 uur per dag draaien. Zet hem op een hogere stand als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij koken en douchen of als er veel mensen in huis zijn. Zet het nooit helemaal uit, behalve bij calamiteiten buiten. 

Wat is balansventilatie? 

Balansventilatie wordt vaak toegepast in nieuwe, energiezuinige woningen. Bij deze vorm van ventilatie vindt de afvoer van binnenlucht en de aanvoer van buitenlucht mechanisch plaats. Het verschil met gewone mechanische ventilatie is het feit dat de binnenkomende lucht wordt opgewarmd en dat er in principe geen ventilatieroosters nodig zijn. Zorg er wel voor dat er altijd een raam open kan, om bijvoorbeeld na een feestje de extra vervuilde lucht snel te kunnen verversen. Het opwarmen van de buitenlucht gebeurt via een warmtewisselaar, die zorgt dat de uitgaande lucht zijn warmte afgeeft aan de binnenkomende lucht. Die heeft daardoor vrijwel dezelfde temperatuur als de lucht die zich al in huis bevindt. Dat is wel zo comfortabel. Bovendien bespaart u op deze manier energie. Vergeet niet de filters van de toe- en afvoerventielen regelmatig schoon te maken en elke paar jaar te vervangen. Raadpleeg hiervoor de gebruiksaanwijzing.  

Hoe kan ik slim ventileren? 

Goed ventileren is 24 uur per dag ventileren, mét aandacht voor energiebesparing. Zorg dus dat u de productie van vocht en verbrandingsgassen zo veel mogelijk beperkt, dat is de eerste winst. Dat betekent bijvoorbeeld dat u de badkamer enkele uren ventileert nadat u heeft gedoucht. En dat u geen overdaad aan kaarsen en wierook laat branden. Binnenshuis niet roken is natuurlijk advies nummer één. Het is niet nodig de ramen voortdurend wijd open te zetten, dat zou zorgen voor onnodig energieverbruik. Een constante, zwakke luchtstroom in uw huis is het beste. Zo wordt de lucht voortdurend ververst en verliest u de minste energie. Dit bereikt u door het gebruik van luchtroosters en andere ventilatiesystemen. Een raam dat voortdurend op een kier staat, is ook een goede en praktische oplossing.   

Ik hou mijn slaapkamerraam de hele dag open. Is dat verstandig? 

Stem de ventilatie af op de omstandigheden. Een voorbeeld: bent u niet op uw slaapkamer, beperk dan de ventilatie, maar zorg wel dat er altijd wat frisse lucht binnen kan komen. Een open klapraampje of ventilatierooster is al voldoende. Dit geldt ook voor andere ruimtes; ruim ventileren op het moment dat er niemand aanwezig is, is onnodig. Maar geeft u bijvoorbeeld een feestje, dan kan er gerust een extra raam open. Of schuif de ventilatieroosters iets meer open. Kortom: ventileer met verstand. 

Moeten de ventilatieroosters altijd open staan? 

Ja, in elk geval een klein stukje. Zorg wel dat u de roosters elk jaar een keer schoonmaakt met een stofzuiger; vuile roosters laten de lucht minder goed door. Dat geldt ook voor de ventielen in de luchtafvoeren van keuken, wc en badkamer.  

Ik heb geen ventilatieroosters; is dat een probleem? 

Op zichzelf niet, maar het verplicht u wel bewuster om te gaan met ventilatie. Laat in dat geval voortdurend een klapraampje open staan. Een groter raam op een kier kan ook, maar zorg dan voor een antifotoinbraakstang of een speciaal slot.  

Moet de afzuigkap altijd aanstaan als ik kook? 

Ja, en laat hem na het koken nog een uur aanstaan, zodat overtollig vocht naar buiten kan. Zorg wel voor een regelmatige reiniging van uw afzuigkap. Metalen filters kunt u schoonmaken met een sopje en kunststof filters moet u na enige tijd vervangen. Doet u dat niet, dan daalt de capaciteit van de luchtafvoer. Met een ongezonde lucht als gevolg. 

Medehuurderschap

Met dit informatieblad informeren wij u graag over medehuurderschap. Wat is medehuurderschap, hoe wordt u medehuurder en wat zijn de rechten en plichten van medehuurders?  

Wat is medehuurderschap 

  • Er is sprake van medehuur als meerdere mensen de huurovereenkomst hebben getekend. 
  • Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap is de partner automatisch medehuurder. Het hoofdverblijf van de echtgeno(o)t(e) of geregistreerd partner moet hier wel de woning van de huurder zijn.  
  • Bij samenwonen zonder geregistreerd partnerschap of huwelijk is er pas sprake van medehuurderschap wanneer Habion of de kantonrechter de medehuurder erkend heeft.  
  • Kinderen zijn in principe geen medehuurder. In het algemeen is hier namelijk geen sprake van een duurzame en gemeenschappelijke huishouding. Pas wanneer het kind rond de leeftijd van 35 jaar is, kan er sprake zijn van duurzaam samenwonen, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van mantelzorg. 
  • Broers en zussen zijn niet automatisch medehuurder.  

Wat is een duurzame gemeenschappelijke huishouding?  

Wanneer er aantoonbaar meerdere personen in dezelfde woning samen zorg dragen voor gemeenschappelijke kosten binnen de huishouding.  

Hoe wordt u medehuurder?  

Woont u minimaal twee jaar samen met de huurder in het hoofdverblijf van deze huurder en voert u met deze een duurzame en gemeenschappelijke huishouding? Kunt u dit aantonen door middel van een uittreksel uit het bevolkingsregister? Biedt uw inkomen daarnaast voldoende draagkracht om de huur te kunnen betalen? En heeft het medehuurderschap niet als doel om op korte termijn zelf hoofdhuurder te worden? Dan kunt u Habion schriftelijk verzoeken om medehuurder te worden.  

Verplichtingen medehuurder 

Als medehuurder heeft u dezelfde verplichtingen als de huurder. U bent beiden verantwoordelijk voor aanpassingen en/of schade aan de woning. Daarnaast bent u als medehuurder tevens verantwoordelijk voor een tijdige betaling van de huur en de eventuele gevolgen voor het uitblijven hiervan.  

Beëindiging medehuurderschap 

Wanneer de hoofd- en medehuurder niet langer meer in dezelfde woning willen verblijven, dan kunnen zij zelf beslissen wie er in de woning woonachtig blijft.  

Wordt hier geen gezamenlijke oplossing voor gevonden, dan zal de kantonrechter uitspraak doen over wie er in de woning mag blijven wonen. Bij beëindiging van het medehuurderschap dient u te allen tijde Habion op de hoogte te stellen. Vervolgens wordt het huurcontract aangepast op de juiste tenaamstelling.  

Niet akkoord met wijziging automatische incasso?

Als u niet akkoord gaat met de wijziging van de automatische incasso van Onze Woning naar Habion, kunt u dit op twee manieren bij ons kenbaar maken:
Schriftelijk naar Habion, postbus 35030, 3005 DA Rotterdam of digitaal via een mailtje naar woonservice@habion.nl.

U kunt tot 4 weken na dagtekening van deze brief bezwaar maken. Als wij uw bezwaar hebben ontvangen krijgt u van ons binnen 2 weken een ontvangstbevestiging hiervan en zullen wij de incasso stopzetten. U moet dan wel de huur handmatig aan ons blijven overmaken.

Huur betalen

Ieder jaar passen wij de netto huur – dat is de kale huur zonder servicekosten – aan. Met hoeveel procent wij uw netto huur verhogen, is afhankelijk van wat u van ons huurt.

Voor 1 mei van ieder jaar ontvangt u van ons een brief met de nieuwe huurprijs. De huurverhoging gaat altijd in per 1 juli – behalve als u bezwaar heeft gemaakt of er andere afspraken gelden.

Voor sociale huurwoningen bepaalt de overheid ieder jaar hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. Binnen deze grenzen maken wij keuzes welke huurverhogingen wij toepassen. We kijken bijvoorbeeld naar uw huidige huurprijs bij het bepalen van het percentage waarmee uw huur stijgt. Voor vrije sectorwoningen geldt geen maximale huurverhoging.

Bezwaar maken
Bent u het niet eens met de huuraanpassing, dan kunt u bezwaar maken.

Graag wijzen wij u op de website: www.huurcommissie.nl voor meer informatie over de procedures van bezwaar maken tegen de huuraanpassing evenals het formulier “bezwaarschrift huurverhoging”. Dit formulier kunt u downloaden, invullen en bij ons indienen. Wij toetsen uw bezwaar aan de geldende wet- en regelgeving.

Betaling van de huur
De betaling van de maandelijkse huur kunt u op diverse manieren aan ons voldoen.

Per automatische incasso
Met een machtigingsformulier machtigt u ons om de huur iedere maand automatisch van uw bank af te laten schrijven. Bij deze wijze van betalen voorkomt u dat er maandelijks een bedrag van € 3,- in rekening wordt gebracht voor het niet automatisch betalen.
Extra gemak door automatische afschrijving.
Bij aanpassingen in de huurprijs passen wij het bedrag voor u aan.
Bij verhuizing stopt de automatische incasso vanzelf.
Voorkomen van € 3,- kosten voor het niet automatisch betalen.

Via I-deal betalen
Voor uw gemak bieden wij u ook aan om de huur te betalen via I-deal. U kunt dit bij ons aangeven.

Handmatige betaling
Wenst u het bedrag van de huur toch liever handmatig aan ons over te maken? Dan kan dat uiteraard ook. U kunt het bedrag van de huur dan voor de eerste dag van de nieuwe maand aan ons overmaken.

Ons bankrekeningnummer is: NL05INGB0000311300 van de ING Bank.
Ten name van Habion in Utrecht.
Kenmerk van de betaling is uw woonadres.
De huur kan eventueel ook via pinbetaling op ons kantoor voldaan worden.

Huurachterstand
Ontvangen wij de huur niet op tijd en heeft u geen contact met ons opgenomen, dan gaan wij over tot het sturen van een herinnering.

Voorkom een betalingsachterstand
Wanneer het door omstandigheden niet mogelijk is uw huur tijdig te voldoen, dan verzoeken wij u zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. Komt u langs op kantoor of belt u voor een afspraak via telefoonnummer 010 – 422 80 60. Zo voorkomt u een betalingsachterstand en bijkomende kosten. Wij nodigen u dan uit voor een gesprek op ons kantoor. In dit gesprek gaan we bekijken wat voor u de mogelijkheden zijn. In sommige gevallen kunnen we een betalingsregeling treffen of uitstel van betaling geven.

Herinnering
Wanneer u de huur niet tijdig overmaakt, dan ontvangt u van ons een herinnering. U krijgt hier de mogelijkheid om alsnog de huur te voldoen en een achterstand te voorkomen. Wanneer u op dit verzoek niet reageert door middel van een betaling, dan ontvangt u van ons een schriftelijke aanmaning.

Contact
Voordat we de openstaande vordering uit handen geven aan een deurwaarder willen wij graag met u in contact treden. Dit doen we om extra deurwaarderskosten, die voor uw rekening gaan komen, te voorkomen. Wij hechten veel waarde aan dit contact omdat het vaak een duidelijk beeld geeft van wat er aan de hand is. Soms kunnen we doorverwijzen naar schuldhulpverlening. Wanneer het ons niet lukt om contact met u te krijgen, moeten we de vordering doorsturen naar de deurwaarder.

Beëindiging huurovereenkomst
Bij achterstanden kan de kantonrechter de huurovereenkomst ontbinden. Alle kosten die dit met zich meebrengt komen voor uw rekening. Wanneer er na deze procedure nog geen betaling heeft plaatsgevonden, dan kan de deurwaarder overgaan tot ontruiming van de woning. U komt hierna niet meer in aanmerking voor een woning in de regio Rotterdam. Voorkom dat het zover komt en neem bij betalingsproblemen altijd contact met ons op.

Huurtoeslag
Huurtoeslag is een tegemoetkoming in de huurkosten die u kunt aanvragen bij de belastingdienst. De belastingdienst kijkt naar de verhouding tussen uw inkomsten en de hoogte van uw huur.
Op de website www.toeslagen.nl vindt u alle benodigde informatie met betrekking tot de huurtoeslag.
Eén van de vereisten is dat u staat ingeschreven bij de Basisregistratie Personen (gemeente) op het adres waar u huurtoeslag voor aanvraagt. Daarvoor heeft u een verhuurdersverklaring van Habion nodig.

"*" geeft vereiste velden aan



Toestemming doorlopende automatische incasso of wijzigen/toevoegen rekeningnummer. Maak een keuze uit één van de twee onderstaande opties*


Geeft u uw wijziging vóór de 15de van de maand aan ons door, dan gaat uw wijziging in per de 1e van de maand erop. Geeft u dit na de 15de van de maand door, dan zal uw wijziging ingaan op de 1ste, maar dan 2 maanden later.

Als u het niet eens bent met de automatische afschrijving, heeft u 56 dagen de tijd om uw bank opdracht te geven het bedrag terug te boeken. Vraag uw bank naar de voorwaarden.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

Met dit formulier vraagt u Habion toestemming voor een verandering (ZAV) die u zelf wilt gaan aanbrengen in uw woning. U beschrijft op dit formulier wat u wilt veranderen en hoe u dit wilt uitvoeren en sluit eventuele bouwtekeningen en een lijst met te gebruiken materialen bij.

Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

  • Hierbij vraag ik Habion toestemming voor het aanbrengen van onderstaande door mij- zelf aan te brengen verandering(en) in mijn woning.

  • Bij dit formulier horen de volgende bijlagen: (bijvoorbeeld situatieschets, offerte, lijst van te gebruiken materialen etc.)

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
    • Sleep bestanden hierheen of
      Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
      • Sleep bestanden hierheen of
        Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.

        Regel uw huuropzegging online

        U heeft een ander huis gevonden. Daar komt best wat bij kijken. Hieronder leest u wat er zoal afgehandeld wordt wanneer u gaat verhuizen, dit met betrekking tot uw oude woning.

        Opzeggen Oude Woning

        Opzeggen van de huur bij Habion kan elke werkdag van de maand. De opzegtermijn hiervoor bedraagt één maand. Om de oude woning op te zeggen, verzoeken wij u het formulier Huuropzegging in te vullen en op sturen of te mailen naar woonservice@habion.nl of bij ons af te geven. Hebben wij de huuropzegging ontvangen dan ontvangt u hiervan een bevestiging. Tot de datum van de sleuteloverdracht bent u ons de huur van uw oude woning verschuldigd.

        Controle woning

        Op het moment dat wij uw huuropzegging hebben ontvangen maken wij met u een afspraak voor de controle van uw woning. Hierin controleren wij de staat van de oude woning. Wij verwachten dat u de woning in goede staat en geheel ontruimd aan ons teruggeeft. De opzichter zal een rapport maken van zijn bevindingen. Hierin staat eventueel ook vermeld, wat er nog aan de woning gedaan of hersteld moet worden.

        Eindinspectie

        Op de dag van de sleuteloverdracht vindt er een eindinspectie plaats. De opzichter controleert of de aanpassingen van de eerste controle juist zijn uitgevoerd. Is alles in orde dan wordt hier ook een rapport van gemaakt en neemt de opzichter de sleutels in ontvangst.

        Verhuizen en zav

        Gaat u verhuizen en heeft u zelf veranderingen aangebracht in de woning? Wij verwachten dat u de woning geheel ontruimd en in goede staat aan ons aflevert en dus ook aan de nieuwe bewoners. In principe keren wij geen vergoedingen uit voor aanpassingen aan de woning. Alleen in uitzonderlijke gevallen, waar er sprake is van een aanzienlijke verbetering, kan Habion besluiten om wel tot vergoeding over te gaan. Wanneer de nieuwe bewoner ervoor kiest om de zelfaangepaste veranderingen over te nemen dan gaan de plichten omtrent deze aanpassingen over op de nieuwe bewoner.

        Overname van goederen

        Het kan zijn dat de nieuwe bewoner goederen van de vertrekkend bewoner wil overnemen. Dat mag. Habion zit hier niet tussen. Het is een overname tussen huurders onderling. Habion is dan ook niet aansprakelijk voor de achtergelaten goederen. Voor het regelen van het overnemen van goederen kunt u gebruik maken van het overnameformulier. Dit moet u wederzijds tekenen.

        Energie en verzekeringen

        Vergeet niet uw energieleverancier en verzekeraar op de hoogte te stellen van uw verhuizing.

        Regel uw huuropzegging online

        Hieronder kunt u uw huuropzegging online regelen:

        Huren in een VvE

        Uw huurwoning maakt deel uit van een gebouw met zowel huur- als koopwoningen. Dat betekent dat u woont in een zogenaamd ‘VVE-complex’. Niet alle appartementen zijn van Habion, er zijn ook particuliere eigenaren. In een gemengd complex gelden speciale regels. Hieronder leest u daar meer over.  

        De complexen 

        De VVE-complexen zijn: 

        Ajaxstraat/Apollostraat en de Thesseusstraat. 

        Vereniging van Eigenaren  

        De wet bepaalt dat voor een gemengd complex een Vereniging van Eigenaren (VvE) moet worden opgericht. De VvE bestaat dan uit de individuele eigenaren van de koopappartementen en Habion als eigenaar van de huurwoningen. De VvE wordt beheerd door een beheerder die door de VvE is aangesteld. Het doel van de VvE is het beheren van de algemene delen van het complex zoals het dak, de liften, het buitenschilderwerk, de installaties, de trappenhuizen, de hal en de tuin. Dus eigenlijk alles wat zich buiten de muren van uw appartement bevindt. U als huurder bent geen lid van de VvE, maar dient zich wel te houden aan de regels die gelden binnen de VvE.  

         Huishoudelijk reglement 

        Binnen de VvE worden meestal de belangrijkste regels vastgesteld in een splitsingsakte en eventueel een huishoudelijk reglement. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld de kleur van en soort zonneschermen, het verbod op het plaatsen van plantenbakken op de galerij, te gebruiken materialen op de vloeren en de afspraken over het plaatsen van fietsen in de gemeenschappelijke ruimten. Voor huurders zijn de belangrijkste regels vastgelegd in de huurvoorwaarden en in de zogenaamde huisregels. Het is de taak van Habion om ervoor te zorgen dat het huishoudelijk reglement van een VvE goed aansluit op de huisregels.  

         Alle eigenaren en bewoners moeten zich aan deze regels houden. Wie de regels overtreedt, of dat nu een eigenaar of een huurder is, kan een waarschuwing krijgen en in uitzonderlijke gevallen een boete. Nieuwe huurders ontvangende de geldende huisregels bij het tekenen van de huurovereenkomst.  

         Wat betekent dit voor u als huurder?  

        Niet zo veel. In een gemengd complex is een aantal zaken anders geregeld dan in een complex met alleen huurwoningen. In de praktijk merkt u daar als huurder niet veel van. U kunt met al uw vragen gewoon bij Habion terecht. Als dat nodig is, bespreken wij vervolgens zaken binnen de VvE. Uw reparatieverzoeken geeft u deze door aan Onderhoudsbedrijf Jurriëns, bereikbaar op telefoonnummer  

        088  030 14 37 van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 16.30 uur. Voor spoedmeldingen zijn zij 24 uur, 7 dagen per week bereikbaar op dit nummer. 

         Onderhoud 

        Beslissingen over onderhoud, zoals het vervangen of herstellen van het dak van het gebouw, het schilderwerk, de lift of de buitendeuren, kan Habion niet alleen nemen. Dat doen alle eigenaren gezamenlijk.  

         Dergelijke besluiten worden genomen in de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Als huurder van Habion kunt u hier niet aan deelnemen. Habion behartigt als eigenaar uw en haar eigen belangen in de Vereniging van Eigenaren.  

         De VvE ontvangt maandelijks van de eigenaren een bijdrage voor bijvoor-beeld reparaties van de algemene ruimten, voor liftonderhoud, schilderwerk of verzekeringen. Daarmee zorgt de VvE dat het pand goed onderhouden blijft. De VvE moet ook rekening houden met toekomstig (groot) onderhoud en daarvoor een reservefonds in stand houden.  

         Heeft u een reparatieverzoek voor een gemeenschappelijk deel van het complex, bijvoorbeeld de verlichting in de hal of een defect aan de buitendeur, dan kunt u dit aan Jurriens/Coen Hagedoorn doorgeven.  

         Schoonmaak en tuinonderhoud  

        De schoonmaak van de hal en het portiek in een gemengd complex met een VvE wordt doorgaans ook door de Vereniging van Eigenaren geregeld, net als de glasbewassing en het onderhoud van de gezamenlijke binnentuinen als daarvan sprake is.  

         Servicekosten  

        Als huurder betaalt u servicekosten. Indien van toepassing worden hiervan onder andere de schoonmaak en het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin betaald. De afrekening van de servicekosten voor de huurders verzorgt Habion 

        Vertegenwoordiging in de VvE  

        Er zijn verschillende manieren waarop u zich als huurder in de VvE kunt laten horen, zoals door contact met ons op te nemen als u vragen/suggesties heeft of via de bewonerscommissie. Deze commissie behartigt uw belangen bij Habion en Habion behartigt uw belangen dan weer binnen de VvE.  

        Overigens beveelt Habion bewonerscommissies en VvE’s aan om met elkaar in gesprek te gaan over zaken die in hun complex spelen. Bijvoorbeeld door jaarlijks gezamenlijk een complexronde te lopen of een gezamenlijke koffieochtend te organiseren.  

        Heeft uw complex nog geen bewonerscommissie, geef u dan op voor het formeren van een commissie. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij Habion, via telefoonnummer 010 – 422 80 60. 

        Verzekering 

        De VvE is verplicht een opstalverzekering (inclusief glasverzekering) en WA-verzekering voor het gebouw af te sluiten. Uw inboedel dient u zelf te verzekeren. Als u een luxe keuken, badkamer of bijvoorbeeld een parketvloer in uw appartement aanbrengt, dient u dit in sommige gevallen apart mee te verzekeren bij uw inboedelverzekering. 

        Bewonersparticipatie

        De stem van de huurder

        U bent als bewoner erg belangrijk voor ons en wij hechten dan ook veel waarde aan uw stem. Schroom dan ook niet om met ons in contact te treden wanneer u opmerkingen of vragen heeft. Samen kunnen wij zorgen voor een optimale leefomgeving en wij horen uw meningen en ideeën graag.

        Individuele huurders

        Als individuele huurder kunt u altijd terecht met uw vragen, klachten en/of opmerkingen. Samen met u kijken wij naar een passende oplossing voor uw probleem of klacht en geven wij de informatie die u nodig heeft.

        Complexcommissies

        Woont u met meerdere bewoners in een woongebouw dan is de kans groot dat hier een Complexcommissie actief is. Habion overlegt met deze vertegenwoordigers wanneer het gaat om de belangen van de bewoners. Ook hier geldt dat we altijd samen kijken naar wat er speelt binnen het woongebouw en wat wij kunnen doen om de leefomgeving zo prettig mogelijk te maken.

        Huurdersplatform 110-Morgen

        Het Huurdersplatform is een vertegenwoordiging van de huurders die zich verenigd hebben om de belangen van alle huurders van Habion in de wijk 110-Morgen te bedienen. Zij voert op managementniveau overleg met Habion over algemene huurderszaken. In een samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd over welke onderwerpen het Huurdersplatform instemmingsrecht, adviesrecht of informatierecht heeft.

        Heeft u vragen over ons beleid of wilt u graag zaken inbrengen dan kunt u contact opnemen met het Huurdersplatform via: info@huurdersplatform110morgen.nl.

        Lid worden bij het Huurdersplatform

        Loopt u maar al te vaak over van de goede ideeën en laat u graag uw stem horen? Vindt u het prettig om het belang van een grote groep bewoners te behartigen? Wordt dan kosteloos lid van het Huurdersplatform. Het huurdersplatform is altijd op zoek naar inspirerende mensen die willen meehelpen.

        Samen komen we verder! Om lid te worden kunt u een mail sturen naar: info@huurdersplatform110morgen.nl of langskomen bij het kantoor aan het Minervaplein 96.

        Meer informatie vindt u op de website van het huurdersplatform

        Buurtactiviteiten

        Lijkt het u ook leuk om eens met de mensen uit uw wijk, straat, plein of appartementencomplex een activiteit te organiseren? Heeft u zin om de banden met de bewoners in uw omgeving wat meer aan te halen? Neemt u contact met ons op voor de mogelijkheden, wellicht kunnen wij u helpen of ondersteunen.

        wil ik vragen om een link naar onze website op de pagina https://www.habion.nl/woonservice/ te vermelden.

        Zelf klussen? Regel het online

        Wij kunnen ons voorstellen dat u de woning wilt aanpassen aan uw persoonlijke wensen. Dit draagt namelijk bij aan uw wooncomfort. Wel gelden hier een aantal voorwaarden en regels voor. Deze regels zijn gemaakt om duidelijkheid te scheppen en verrassingen achteraf te voorkomen. U bent verplicht om iedere gewenste wijziging aan de woning schriftelijk door te geven. Dit kan door het formulier Aanvraag Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV) in te vullen of door een e-mail te sturen.  U vindt het formulier onderaan deze pagina.

         Algemene regels met betrekking tot zelf aangebrachte veranderingen in de woning 

        • De verandering moet u op een technisch verantwoorde wijze aanbrengen. 
        • De verandering mag niet leiden tot een vermindering van de verhuurbaarheid of een waardedaling van de woning.  
        • De verandering moet voldoen aan veiligheidsvoorschriften, hygiëne-eisen, eisen van het bouwbesluit en eventuele gemeentelijke verordeningen. 
        • U bent zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de aangebrachte veranderingen. 
        • Eventuele schade die ontstaat tijdens de verwijdering van de verandering moet u zelf herstellen. 

         Habion Woonservice neemt uw verzoek tot verbouwing of wijziging graag in behandeling en zal dan vooral letten op:  

        • (Bouw-)Technische veiligheid 
        • Verhuurbaarheid  
        • (Geluids-)Overlast* 

         *Bijvoorbeeld bij het plaatsen van harde vloerbedekking is een ondervloer met een TNO certificaat en  een geluidsreductie van minimaal 12 dB vereist.  

        Toestemming of niet 

        Binnen 14 dagen krijgt u van ons bericht of het uitvoeren van uw aanpassing akkoord is. Wij onderhouden de aanpassing niet en pas bij het verlaten van de woning wordt beoordeeld of de aanpassing kan blijven zitten. Bij een afwijzing zal Habion dit gemotiveerd en schriftelijk kenbaar maken.  

        Verhuizen 

        Gaat u verhuizen en heeft u zelf veranderingen aangebracht in de woning? Wij verwachten dat u de woning geheel ontruimt en u de woning in verhuurbare staat aan ons aflevert. Als de aanpassing technisch in orde is en de verhuurbaarheid niet schaadt, mag deze achterblijven. Wij keren in principe geen vergoedingen uit voor aanpassingen aan de woning. 

        Verzekering 

        Vergeet u niet bij een zelf aangebrachte verandering contact op te nemen met uw verzekeraar. De aanpassing kan namelijk gevolgen hebben voor uw inboedelpolis. Daarnaast heeft u voor een bouwkundige verandering een eigen opstalpolis nodig. Habion is niet aansprakelijk en verzekerd voor eventuele gevolgen voortvloeiend uit de door u aangepaste wijzigingen aan de woning.  

        Vul hier het formulier Aanvraag Zelf Aangebrachte Verandering (ZAV) in:

        Aanvraag zelf aan te brengen veranderingen

        • Hierbij vraag ik Habion toestemming voor het aanbrengen van onderstaande door mij- zelf aan te brengen verandering(en) in mijn woning.

        • Bij dit formulier horen de volgende bijlagen: (bijvoorbeeld situatieschets, offerte, lijst van te gebruiken materialen etc.)

        • Sleep bestanden hierheen of
          Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
          • Sleep bestanden hierheen of
            Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.
            • Sleep bestanden hierheen of
              Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, Max. bestandsgrootte: 10 MB, Max. aantal bestanden: 1.

              Openingstijden en (telefonische) bereikbaarheid

              Ons kantoor aan het Minervaplein is te bezoeken van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12:30 uur. U kunt ons op deze tijden ook telefonisch bereiken. Let op: heeft u een storing of reparatieverzoek? Dan dient u dat middels onderstaande button rechtstreeks in te plannen bij onderhoudsbedrijf Jurriëns:

              Storing / reparatie melden

              Routebeschrijving

              Bezoekadres

              Minervaplein 1
              3054 SK Rotterdam

              Correspondentieadres

              Postbus 35030
              3005 DA Rotterdam

              Contact

              Telefoon (010) 422 80 60
              E-mail woonservice@habion.nl

              Openingstijden

              maandag t/m vrijdag
              van 08:30 uur – 12:30 uur

              Met het openbaar vervoer

              Tramlijn 4 bij halte Bergse Dorpsstraat uitstappen, en dan 7 minuten lopen in noordelijke richting op de Bergse Dorpsstraat naar de Grindweg, sla linksaf naar de Argonautenweg, sla rechtsaf naar de Junolaan, sla linksaf naar het Minervaplein.

              Buslijn 35 van RET bij halte Argonautenweg uitstappen. U bevindt zich ter hoogte van de Hectorstraat. Loop deze straat in, vervolgens rechts af naar het Minervaplein.

              Buslijn 174 bij halte Minervaplein uitstappen, u bevindt zich op het plein, ons kantoor zit aan de overkant van het plein.

              Met de auto
              Uw auto kunt u parkeren rondom ons kantoor (gratis) parkeren. Vanaf hier kunt u naar het Minervaplein lopen waar de hoofdingang van ons kantoor zich bevindt.

              Adres voor navigatiesysteem
              Minervaplein 1
              3054 SK Rotterdam