Huren in een VvE

Maakt een huurwoning deel uit van een gebouw met zowel huur- als koopwoningen. Dat betekent dat je woont in een zogenaamd ‘VVE-complex’. Als niet alle appartementen eigendom zijn van Habion, maar er ook sprake is van andere particuliere eigenaren, dan spreken we over een gemengd complex. Hiervoor gelden speciale regels. Hieronder lees je daar meer over.  

De complexen 

De VVE-complexen zijn: 

Ajaxstraat/Apollostraat en de Thesseusstraat. 

Vereniging van Eigenaren  

De wet bepaalt dat voor een gemengd complex een Vereniging van Eigenaren (VvE) moet worden opgericht. De VvE bestaat dan uit de individuele eigenaren van de koopappartementen en Habion als eigenaar van de huurwoningen. De VvE wordt beheerd door een beheerder die door de VvE is aangesteld. Het doel van de VvE is het beheren van de algemene delen van het complex zoals het dak, de liften, het buitenschilderwerk, de installaties, de trappenhuizen, de hal en de tuin. Dus eigenlijk alles wat zich buiten de muren van je appartement bevindt. Als huurder ben je geen lid van de VvE, maar een huurder dient zich wel te houden aan de regels die gelden binnen de VvE.  

Huishoudelijk reglement 

Binnen de VvE worden meestal de belangrijkste regels vastgesteld in een splitsingsakte en eventueel een huishoudelijk reglement. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld de kleur van en soort zonneschermen, het verbod op het plaatsen van plantenbakken op de galerij, te gebruiken materialen op de vloeren en de afspraken over het plaatsen van fietsen in de gemeenschappelijke ruimten. Voor huurders zijn de belangrijkste regels vastgelegd in de huurvoorwaarden en in de zogenaamde huisregels. Het is de taak van Habion Woonservice om ervoor te zorgen dat het huishoudelijk reglement van een VvE goed aansluit op de huisregels.  

Alle eigenaren en bewoners moeten zich aan deze regels houden. Wie de regels overtreedt, of dat nu een eigenaar of een huurder is, kan een waarschuwing krijgen en in uitzonderlijke gevallen een boete. Nieuwe huurders ontvangende de geldende huisregels bij het tekenen van de huurovereenkomst.  

Wat betekent dit voor een huurder?  

Eerlijk gezegd niet zo veel. In een gemengd complex is een aantal zaken anders geregeld dan in een complex met alleen huurwoningen. In de praktijk merk je daar als huurder niet veel van. Je kan uiteraard met al je vragen gewoon bij Habion Woonservice terecht. Als dat nodig is, bespreken wij vervolgens zaken binnen de VvE. Alle reparatieverzoeken geef je door aan onderhoudspartner Coen Hagedoorn. Dat kan op 3 manieren via deze pagina. Voor spoedmeldingen zijn zij 24 uur, 7 dagen per week ook bereikbaar. 

Onderhoud 

Beslissingen over onderhoud, zoals het vervangen of herstellen van het dak van het gebouw, het schilderwerk, de lift of de buitendeuren, kan Habion niet alleen nemen. Dat doen alle eigenaren gezamenlijk.  

Dergelijke besluiten worden genomen in de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (afgekort ALV). Als huurder van Habion kun je hier niet aan deelnemen. Habion behartigt als eigenaar wel jouw en haar eigen belangen in de Vereniging van Eigenaren.  

De VvE ontvangt maandelijks van de eigenaren een bijdrage voor bijvoorbeeld reparaties van de algemene ruimten, voor liftonderhoud, schilderwerk of verzekeringen. Daarmee zorgt de VvE dat het pand goed onderhouden blijft. De VvE moet ook rekening houden met toekomstig (groot) onderhoud en daarvoor een reservefonds in stand houden.  

Heb je een reparatieverzoek voor een gemeenschappelijk deel van het complex, bijvoorbeeld de verlichting in de hal of een defect aan de buitendeur, dan kun je dit aan Coen Hagedoorn doorgeven.  

Schoonmaak en tuinonderhoud  

De schoonmaak van een hal en/of een portiek in een gemengd complex met een VvE wordt doorgaans ook door de Vereniging van Eigenaren geregeld, net als de glasbewassing en het onderhoud van de gezamenlijke binnentuinen als daarvan sprake is.  

Servicekosten  

Als huurder betaal je servicekosten. Indien van toepassing worden hiervan onder andere de schoonmaak en het onderhoud van de gemeenschappelijke tuin betaald. De afrekening van de servicekosten voor de huurders verzorgt Habion Woonservice 

Vertegenwoordiging in de VvE  

Er zijn verschillende manieren waarop je jezelf als huurder in de VvE kunt laten horen, zoals door contact met ons op te nemen als je vragen/suggesties hebt of via de bewonerscommissie. Deze commissie behartigt specifiek jouw belangen bij Habion (Woonservice) en Habion behartigt die belangen dan weer binnen de VvE.  

Overigens beveelt Habion Woonservice bewonerscommissies en VvE’s aan om met elkaar in gesprek te gaan over zaken die in hun complex spelen. Bijvoorbeeld door jaarlijks gezamenlijk een complexronde te lopen of een gezamenlijke koffieochtend te organiseren.  

Heeft jouw complex nog geen bewonerscommissie, geef je dan op voor het formeren van een commissie. Voor meer informatie hierover kun je terecht bij Habion Woonservice, via telefoonnummer 010 – 422 80 60. 

Verzekering 

De VvE is verplicht een opstalverzekering (inclusief glasverzekering) en WA-verzekering voor het gebouw af te sluiten. Maar let op: jouw inboedel dien je wel zelf te verzekeren. Als je een luxe keuken, badkamer of bijvoorbeeld een parketvloer in jouw appartement aanbrengt, dien je dit in sommige gevallen apart mee te verzekeren bij je eigen inboedelverzekering.