Cameratoezicht (protocol)

Habion Woonservice Rotterdam maakt soms gebruik van cameratoezicht ter bescherming van huurders, medewerkers, bezoekers, hun en onze eigendommen. Bij de inzet van cameratoezicht dient een zorgvuldige afweging gemaakt te worden tussen het belang van de organisatie en de impact op de privacy van de personen die gefilmd worden. In dit protocol zijn de uitgangspunten en regels opgenomen die door Habion Woonservice gehanteerd worden bij de inzet van camera’s.

Woonservice staat voor een goede leefbaarheid in haar complexen. Om dit te kunnen realiseren zijn we zichtbaar in onze wijken en werken we samen met bewoners(commissies), huurdersplatforms en wijkpartners aan deze leefbaarheid. Woonservice heeft in een beperkt aantal complexen camera’s geplaatst om daadkrachtiger te kunnen zijn in het bewaken van de veiligheid. Dit om onder andere de overlast en vervuiling in complexen te verminderen en daarmee de leefbaarheid te verhogen. Wij hangen alleen camera’s op wanneer dit mag van de privacywet. Bijvoorbeeld om uw en onze eigendommen te beveiligen. Wij lezen alleen de camera’s uit als wij bewijs nodig hebben van het plegen van een strafbaar feit. Dit is verenigbaar met de wettelijke en contractuele verplichtingen die wij hebben als verhuurder.

Artikel 1. Doelen van het cameratoezicht

Habion Woonservice beoogt verschillende doelen met het uitvoeren van cameratoezicht:

  • Bescherming van personen (bewoners, bezoekers, derden, medewerkers) en zodoende een veilige leef- en werkomgeving bieden;
  • Bescherming van de eigendommen van deze personen;
  • Bescherming van de woongebouwen van Woonservice;
  • Vastleggen van bepaalde incidenten, waardoor onder andere criminele activiteiten, overlast, vernieling, vervuiling en vandalisme worden voorkomen en geminimaliseerd en bovendien gerechtelijke procedures kunnen worden ondersteund;
  • Verhoging van het veiligheidsgevoel van huurders en bezoekers en derden van de woongebouwen;
  • Het verhalen van schade aan het bezit van Woonservice.

Artikel 2. Taken en verantwoordelijkheden

2.1 Cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van Woonservice. Een contactpersoon binnen Woonservice is de daartoe aangewezen wijkbeheerder, die valt onder verantwoordelijkheid van de teamleider leefbaarheid van Wonen.

2.2 Woonservice draagt als verantwoordelijke in beginsel de kosten voor plaatsing, beheer, onderhoud en reparaties van de camera’s, doch Woonservice behoudt zich het recht voor kosten door te berekenen in de servicekosten.

2.3 Woonservice zorgt ervoor dat de opnamesystemen periodiek worden gecontroleerd. Defecten worden direct hersteld.

2.4 De contactpersoon van Woonservice stelt opnames direct veilig wanneer hiertoe een verzoek wordt gedaan door een huurder, een bezoeker of een derde, hetzij hulpdiensten of een leidinggevende van Woonservice, wanneer een incident daartoe aanleiding geeft.

2.5 Woonservice zorgt ervoor dat zorgvuldig met opnames wordt omgegaan wanneer die naar aanleiding van een incident zijn veilig gesteld.

2.6 De contactpersoon van Woonservice is bevoegd de geschiktheid van opnames te beoordelen voor het ter inzage stellen aan betrokkenen dan wel het ter beschikking stellen aan derden als bedoeld in de artikelen 4 en 5.

2.7 Het technisch beheer en onderhoud van het camerasysteem geschiedt door een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Dit bedrijf treedt in verband met dit protocol op als Verwerker in de zin van de AVG.

Artikel 3. Privacy van huurders, bezoekers, derden en medewerkers

3.1 Cameratoezicht is verenigbaar met de doelen daarvan zoals die blijken uit artikel 1 van dit protocol. Opnames worden uitsluitend gebruikt voor die doelen.

3.2 Woonservice meldt dat via cameratoezicht beeldopnames worden gemaakt. Deze mededelingen zijn aangebracht op of duidelijk zichtbaar vanaf elke algemene toegangsdeur van een woongebouw of ander pand.

3.3 Woonservice maakt ook gebruik van ‘dummy’s’ (niet werkende camera’s). Daarover worden betrokkenen niet geïnformeerd.

3.4 Woonservice maakt geen gebruik van heimelijke cameraregistratie (verborgen camera’s), tenzij sprake is van een concrete en redelijke verdenking van diefstal of fraude door een medewerker. Hiervoor moet wel vooraf een DPIA (privacy risicotoets) worden gedaan.

3.5 Camera’s worden in ieder geval niet ingezet op de volgende locaties:

  1. In woningen of gericht op de voordeur van woningen;
  2. Gericht op een vaste werkplek. De uitzondering hierop kan zijn bijvoorbeeld een receptie, een nooduitgang van ons kantoor, voor de veiligheid van de medewerkers.

3.6 De openbare weg wordt alleen in beeld gebracht voor zover dit onvermijdelijk is.

Artikel 4. Rechten betrokkenen

4.1 Onze privacyverklaring staat op Habion.nl. U vindt hier ook een privacyverklaring. Hieronder noemen wij de uitzonderingen of bijzonderheden hierop.

Artikel 5. Verstrekken van opnames aan derden

5.1 Het verstrekken van opnames aan derden geschiedt slechts als dit verenigbaar is met het doel van cameratoezicht zoals in dit protocol omschreven (artikel 1).

Artikel 6. Camerasysteem en beveiliging

6.1 Cameratoezicht vindt plaats door middel van een gesloten systeem. Zichtbare camera’s, gekoppeld aan digitale opnamerecorders maken opnames in gemeenschappelijke ruimtes van woongebouwen of andere panden.

6.2 Een recorder staat opgesteld in afgesloten ruimte die alleen toegankelijk is voor wijkbeheerders van Woonservice of medewerkers van het bedrijf dat in opdracht van Habion en/of Woonservice het feitelijke beheer en het onderhoud van het systeem uitvoert.

6.3 Recorders overschrijven opnames in beginsel automatisch na een redelijke termijn, doch in elk geval na 72 uur. Wanneer het doel van cameratoezicht dat vergt kunnen opnames langer worden bewaard, zo lang als nodig is voor zo’n doel.

6.4 Camera’s die met een netwerk verbonden zijn, zijn tenminste beveiligd met een wachtwoord en beveiligde verbinding.

6.5 Woonservice legt passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. De maatregelen zijn er mede op gericht onnodige verzameling en verdere verwerking van persoonsgegevens te voorkomen.

6.6 Het bedrijf dat in opdracht van Woonservice het feitelijke beheer en het onderhoud van het systeem uitvoert checkt regelmatig of de camera’s werken. Deze controle wordt gelogd.

Artikel 7. Informatieverstrekking

Dit protocol van Woonservice is ook via de Habion.nl website gepubliceerd.

Artikel 8. Klachten

Klachten aangaande cameratoezicht, beveiliging van opnames, afhandeling van beroep op inzagerecht en verstrekking van opnames worden ingediend bij Habion Woonservice via onderstaande button en conform de daar beschreven route. Leidt onderling overleg niet tot een oplossing, dan kan de betrokkene besluiten klachten ter bemiddeling voor te leggen aan de Autoriteit persoonsgegevens.

Klachtenprocedure