Op vrijdag 24 maart ontving Habion bericht van marktonderszoekbureau USP Marketing Consultancy, waarmee Habion samenwerkt, dat persoonsgegevens van huurders mogelijk betrokken waren bij een datalek. Het gaat om huurders die in het verleden voor één of meer tevredenheidsonderzoeken zijn of binnenkort worden uitgenodigd. Het datalek heeft betrekking op maximaal 1.750 huurders, waarvan mogelijk naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer is gelekt. Het gaat niet om wachtwoorden. Habion heeft USP Marketing Consultancy direct opdracht gegeven om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. USP Marketing Consultancy geeft aan dat er direct maatregelen zijn getroffen om het datalek te dichten en herhaling te voorkomen. Habion heeft melding van het datalek gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Waarschuwing voor nepbrieven en phishing
Huurders wordt gevraagd de komende tijd extra waakzaam te zijn voor nepbrieven, phishing-berichten (zoals e-mails, sms’jes of WhatsAppberichten) of telefoontjes die afkomstig lijken te zijn van bekenden of bedrijven. Het doel is meestal om meer gegevens van mensen buit te maken of om betalingen te laten uitvoeren. Doordat er persoonlijke informatie wordt gebruikt, komt zo’n brief, phishingbericht of telefoontje geloofwaardiger over. Habion of de vastgoedmanagers die in opdracht van Habion onze woningen beheren vragen nooit om bankgegevens, pincodes of wachtwoorden.
USP Marketing Consultancy heeft hier ook een bericht over naar buiten gebracht.